SEO vs SEM: ce inseamna, care e diferenta si care e mai bun?

14

apr

2021

SEO vs SEM: ce inseamna, care e diferenta si care e mai bun?

Esti un antreprenor aflat la inceput de drum sau un tanar care isi doreste sa urmeze o cariera in marketing? Atunci foarte probabil ai auzit de SEO (Search Engine Optimization) si SEM (Search Engine Marketing). Acesti doi termeni suna foarte similar, insa in realitate sunt destul de diferiti. Daca nu ti-e clar ce inseamna fiecare dintre ei si care sunt deosebirile fundamentale, atunci acest articol este pentru tine!

Ce inseamna SEO? SEO poate fi definit drept "procesul prin care se realizeaza modificari tehnice on-page (pe site) si content marketing atat on-page, cat si off-page (pe alte pagini web), pentru a aduce respectivul site intre primele rezultate organice din Google". Cuvantul-cheie aici, de aceea l-am si subliniat, este "organic", care poate fi inteles, in acest context, drept "natural" sau "gratuit".

Ce inseamna SEM? SEM, cunoscut si ca PPC (pay-per-click) sau Google Ads, este o strategie de marketing digital care permite unui site sa apara deasupra rezultatelor organice (cu mentiunea "Ad/Anunt"). Spre deosebire de SEO, Search Engine Marketing se plateste, fiecare click de la utilizatori avand o alta valoare, in functie de "greutatea" (popularitatea si frecventa cautarilor) cuvantului-cheie pe care acestia il introduc in Google Search.

Unii specialisti considera SEO drept parte integranta a SEM, in sensul ca Search Engine Optimization nu mai este demult o activitate strict tehnica si reprezinta o "unealta" de marketing online. In acceptiunea acestora, Search Engine Marketing este definit drept SEO + PPC. Totusi, pentru usurinta in intelegere si pentru a face o distinctie mult mai clara intre cei doi termeni, vom considera SEO drept activitatea "gratuita" si SEM - cea "platita" (din punctul de vedere al lui Google).

Desi, aparent, atat SEO, cat si SEM au drept scop o vizibilitate mai buna si o notorietate mai mare a site-urilor pentru care sunt utilizate, telul final este obtinerea profitului care decurge din aceasta pozitionare mai avantajoasa in paginile cu rezultate ale celui mai folosit motor de cautare din lume. Un loc mai sus in SERP (Search Engine Results Page) inseamna sanse mai mari ca utilizatorii sa dea click, sa afle de produsele/serviciile pe care business-ul tau le ofera si sa le achizitioneze. Prin urmare, desi "destinatia" este aceeasi, drumul catre ea este diferit, dupa cum vom vedea in continuare.


Avantajele SEO (vs SEM). In primul rand, marele avantaj al Search Engine Optimization il reprezinta faptul ca este gratuit. Practic, acest lucru inseamna un potential nelimitat de trafic organic catre site-ul tau, provenit din cautarile efectuate de utilizatori pe Google. In consecinta, optimizarea SEO este mai potrivita pentru o strategie de lunga durata (tocmai de aceea nici nu exista termenul de "campanie SEO", ceea ce ar presupune o limita de timp, ci doar "campanie PPC"). In cazul SEO, termenul cel mai potrivit este "strategie".

De asemenea, asa cum reiese din tabel, Google va afisa intotdeauna aceleasi rezultate organice pentru utilizatorii dintr-o anumita regiune, in timp ce rezultatele platite (Google Ads) pot varia, in functie de bugetul stabilit, ad score si alte criterii care tin de SEM.

Dezavantajele SEO (vs SEM). Rezultatele organice sunt afisate sub cele platite. In medie, pentru orice cautare, vor aparea mai intai patru rezultate platite, marcate cu "Ad", si abia apoi lista rezultatelor organice (cate 10 sau mai multe pe pagina). Pe termen scurt, atingerea unor pozitii fruntase in Google folosind doar SEO este dificila, cu atat mai mult cu cat "prima pozitie" este, practic, al cincilea rezultat pe care utilizatorii il vad. Asa cum am spus si mai sus, SEO presupune eforturi mari si mult timp investit, insa rezultatul va fi un continut foarte relevant, care se va dovedi extrem de profitabil pe termen lung.

Avantajele SEM (vs SEO). In mod logic, primul mare avantaj al Search Engine Marketing este acela ca permite site-ului tau sa fie vizibil in fruntea SERP aproape instantaneu. Astfel, nu va trebui sa astepti saptamani, luni sau poate chiar ani pana cand sa ocupi pozitiile fruntase in Google, asa cum se poate intampla in cazul SEO, mai ales cand competitia pe respectivul domeniu/cuvant-cheie este acerba.

Dezavantajele SEM (vs SEO). Din pacate, SEM are si cateva dezavantaje mai mult sau mai putin evidente. Costurile se incadreaza in prima categorie, cu atat mai mult cu cat este vorba despre un domeniu/cuvant-cheie cautat. Asa cum spuneam si mai sus, de fiecare data cand un utilizator da click pe un rezultat SEM, posesorul respectivului site va plati suma aferenta catre Google.

Pe de alta parte, in cea de-a doua categorie, a dezavantajelor mai putin evidente la prima vedere, se incadreaza rata de click mult scazuta a rezultatelor platite, comparativ cu cele organice. Tinand cont ca primele sunt semnalizate cu mentiunea "Ad", increderea utilizatorilor va fi mai redusa, iar multi le vor evita. O analogie foarte potrivita in acest sens este aceea cu televiziunile de stiri: jurnalele prezentate din ora in ora sunt informative si relevante (la fel ca SEO), pe cand reclamele pot fi vazute de unii telespectatori drept enervante (iar acestia pot pleca din fata TV-ului, la fel cum unii utilizatori pot "sari" peste rezultatele platite).

SEO, SEM sau SEO + SEM? Inainte de a lua decizia daca sa optezi pentru Search Engine Optimization sau Search Engine Marketing pentru business-ul tau, trebuie sa te asiguri ca te afli in deplina cunostinta de cauza. Poti folosi tool-uri precum Ubersuggest, pentru a afla daca ai sansa de a ranka usor pe anumite cuvinte-cheie aferente domeniului tau de activitate. 

Rezultatele sunt defalcate pe "Search Difficulty" (dificultatea in cazul folosirii SEO) si "Paid Difficulty" (dificultatea in cazul folosirii SEM). Mai mult decat atat, asa cum reiese si din tabelul de mai sus, poti folosi pentru inceput SEM, pentru a testa terenul si a vedea daca utilizatorii care dau click pe rezultatele platite se si transforma in cumparatori sau nu. In cazul in care raspunsul la aceasta intrebare este negativ, este timpul sa investesti intr-o strategie SEO.

Contrar opiniei populare, SEM nu ajuta la imbunatatirea rezultatelor organice, intrucat cele doua servicii sunt complet independente. Chiar daca ambele platforme sunt administrate de Google, cel mai mare motor de cautare nu favorizeaza pozitiile organice ale unui anumit site, doar pentru ca posesorii acestuia ruleaza sau au rulat si Google Ads. 

In cazul in care business-ul pe care il conduci este la inceput de drum sau daca site-ul acestuia nu este bine pus la punct din perspectiva SEO, o campanie de tip PPC va fi mai eficienta pe termen scurt. Pe termen lung, insa, SEO castiga intotdeauna, intrucat vorbim despre o strategie bine gandita si implementata de specialisti, cu eforturi continue de calibrare.