Ce este ROI-ul si cum se evalueaza acesta in cazul optimizarii SEO?

11

iun

2018

Ce este ROI-ul si cum se evalueaza acesta in cazul optimizarii SEO?

Cu totii stim ca optimizarea SEO (Search Engine Optimization) are scopul de a urca site-urile in topul paginilor cu rezultate Google (SERPs). Prin urmare, cu cat te pozitionezi mai sus in urma unei cautari pe Google, cu atat mai mult stii ca procesul de optimizare SEO in curs este unul de succes. Dar este acesta singurul indicator pentru eficienta unei astfel de campanii? Cu siguranta nu!

Iar daca tot am am amintit de acronime precum SEO si SERPs, sa explicam si ce inseamna ROI, o alta abreviere despre care toata lumea vorbeste in domeniul marketingului online. ROI (Return On Investment) reprezinta rata de recuperare a investitiei. Totodata, vorbim de procentul care arata cat la suta din suma investita intr-o actiune de promovare se intoarce ca profit. Sintetizand, ROI-ul iti indica daca o anumita investititie a fost sau nu profitabila pentru respectiva afacere – in cazul nostru, un magazin online si promovarea acestuia.

Asadar, formula clasica de calculare a ratei de recuperare a investitiei este urmatoarea: ROI = (venituri obtinute in urma investitiei – investitie)*100/investitie

Care este, insa, legatura dintre ROI si SEO si cum se calculeaza acest indicator in cazul afacerilor online, in urma optimizarii unui site pentru motoarele de cautare? In primul rand, nu trebuie sa uitam faptul ca scopul general al optimizarii SEO este acela de a atrage mai multi vizitatori si de a creste popularitatea unui site. Cu toate acestea, cresterea traficului nu inseamna neaparat si cresterea vanzarilor, ci doar atragerea de potentiali clienti! Astfel, cand vine vorba de optimizare SEO din punct de vedere al ROI-ul, lucrurile stau putin diferit, deoarece in aceasta situatie scopul il reprezinta generarea de conversii, adica vanzari. Acest lucru se intampla atunci cand potentialii clienti, vizitatorii care au ajuns pe pagina ta in urma procesului de optimizare SEO, devin efectiv cumparatori. Prin urmare, scopul SEO prin prisma ROI este sa-ti recuperezi investitia si in acelasi timp sa obtii profit.

Totusi, rata de recuperare a banilor pe care i-ai investit intr-o campanie de optimizare SEO nu se calculeaza la fel de simplu ca in cazul marketingului offline, iar aceasta nu consta doar in numarul de vizitatori sau conversii. In cel mai bun caz, ROI-ul online s-ar calcula prin numarul de conversii obtinute in urma traficului organic datorat optimizarii SEO. Iar cum este foarte greu sa corelezi acesti doi factori, sa monitorizezi de unul singur cati din noii vizitatori au si cumparat de pe site-ul tau si de cate ori, exista diverse tool-uri de tracking/analytics care te ajuta in acest sens – urmarind comportamentul vizitatorilor odata ce au accesat pagina ta.

In concluzie, rentabilitatea optimizarii SEO din perspectiva ROI s-ar traduce prin cresterea numarului de conversii direct proportional cu numarul vizitatorilor obtinuti prin trafic organic. Este vorba de un cumul de factori, deoarece trebuie luate in considerare inclusiv costurile pentru imbunatatirea designului web (user-friendly), daca e cazul.

Dar iata cum poti monitoriza ROI-ul cu ajutorul unor tool-uri speciale, pentru a evalua in linii mari rata de recuperare a investitiei in cazul SEO:

1. Verifica-ti incasarile lunare, raportate la costurile unui abonament SEO! In primul rand, Google Analytics este principalul tau aliat in masurarea ROI-ului in urma optimizarii SEO. Acest instrument iti afiseaza lunar incasarile obtinute din traficul organic, pentru a tine o evidenta cat mai exacta a profitabilitatii investitiei tale. Trebuie mentionat insa ca e posibil ca traficul organic sa influenteze inclusiv traficul direct, iar datele prezentate sa nu reflecte 100% realitatea. Spre exemplu, un vizitator poate sa descopere site-ul/brandul tau in urma unei cautari pe telefonul mobil, iar ulterior sa faca achizitia/conversia de pe un PC, accesand direct adresa paginii respective. In acest caz, traficul organic este transferat catre cel direct.

2. Analizeaza cresterile pe cuvintele-cheie care nu contin denumirea brandului tau! Astfel de keyword-uri, generale, sunt mult mai relevante pentru noii vizitatori, care nu sunt familiarizati cu brandul tau. In felul acesta te poti asigura de cresterea reala a traficului organic, inregistrat in urma unei cautari generale pe un anumit cuvant de larg interes. Pentru a monitoriza acest lucru, poti seta ca Google Analytics sa iti trimita periodic un raport prin e-mail.

3. Analizeaza calitatea backlink-urilor! Este foarte important sa creezi link-uri cu autoritate catre pagina ta, pe site-uri cu DA (Domain Authority) de peste 40, care sa creasca prezenta brandului tau in mediul online. Cu ajutorul tool-ului AHREFS, un alt instrument pentru a evalua ROI-ul in urma optimizarii SEO, poti monitoriza numarul de backlink-uri, relevanta, popularitatea sau calitatea acestora si, bineinteles, traficul organic vs. numarul de backlink-uri platite.

4. Prin intermediul Google Analytics poti, de asemenea, sa analizezi calitatea traficului tau organic. Cum spuneam mai devreme, nu este suficient sa ai parte de vizitatori noi daca acestia nu se transforma in cumparatori sau nu intreprind o actiune favorabila tie, in urma vizitei. Lipsa conversiilor poate fi cauzata de faptul ca targetezi cuvinte cheie prea vagi, irelevante sau care nu prezinta interes major pentru audienta ta. Totodata, Google Analytics iti spune care e durata medie a unei sesiuni si ce e de facut daca aceasta se afla in scadere. Toate aceste informatii sunt foarte pretioase pentru a masura ROI-ul obtinut in urma optimizarii SEO.

5. Seteaza-ti obiectivele (Goals) in Google Analytics astfel incat sa obtii conversii (Conversions) si sa urmaresti ce se intampla cu traficul tau si cum reactioneaza utilizatorii fata de continutul site-ului.

6. Foloseste tool-ul SEMRush pentru a analiza strategia SEO a competitorilor ce se afla pe prima pagina Google. Cand vine vorba de ROI, trebuie sa tii cont si de competitie, observand ce metoda functioneaza mai bine pentru optimizarea SEO in alte cazuri.

7. Creeaza alerte cu ajutorul Google Alerts pentru monitorizarea brandingului, a cuvintelor-cheie targetate de tine sau monitorizarea competitiei.

Scopul final al oricarei campanii de marketing il reprezinta generarea de profit. Astfel, ROI-ul in urma optimizarii SEO trebuie sa aiba un impact asupra vanzarilor si din punct de vedere al profitului, nu doar pentru a acoperi investitia. Deci, veniturile/incasarile trebuie sa creasca odata cu traficul, acest aspect indicand un ROI cu adevarat pozitiv.

Dar nu uita: eficienta unei campanii de optimizare SEO, cu un ROI rentabil si cresterea pozitiilor pana pe locul 1 in paginile SERP, se observa in timp, dupa aproximativ 3-6 luni. Iar in cazul unei nise competitive poate dura chiar si pana la 12 luni pana cand rezultatele incep sa apara si sa-ti recuperezi investitia + profit.