Cum alegi cel mai potrivit nume de domeniu pentru site-ul tau?

30

mar

2022

Cum alegi cel mai potrivit nume de domeniu pentru site-ul tau?

Multi antreprenori, indiferent de sfera profesionala in care activeaza, fac greseala de a nu acorda o importanta foarte mare numelui de domeniu, singurul interes fiind doar de a-si vinde produsele si/sau serviciile, indiferent cum "se numeste" site-ul lor. Aceasta este una dintre cele mai mari erori pe care le poti face la inceput de drum, intrucat numele de domeniu sta la baza unui business de succes si a profitului unui magazin online, atat la propriu, cat si la figurat. Iar, in continuare, vei afla de ce criterii sa tii cont inainte sa alegi un "nume" pentru site-ul tau, daca te afli in aceasta faza a dezvoltarii afacerii tale pe internet.

1. Numele de domeniu nu trebuie sa fie acelasi cu numele business-ului. Compania care detine Google se numeste Alphabet, iar compania care detine Facebook se numeste, mai nou, Meta. Prin urmare, nu este obligatoriu ca, daca business-ul tau are un nume mai complicat sau poate mai putin inspirat, si site-ul sa fie denumit la fel. Asta cu atat mai mult cu cat rolul unui nume de domeniu este acela de a descrie cat mai exact continutul respectivului site si de a atrage cat mai multi vizitatori, pe care sa-i converteasca in clienti/cumparatori. In cazul unui business local sau al unui brand cunoscut, este logic ca numele domeniului sa fie acelasi cu al magazinului fizic, pentru awareness, insa, in cazul unui magazin strict online, nu este o regula.

2. Un nume de domeniu care include keyword-uri va fi mai atractiv. Multi profesionisti in Search Engine Optimization considera ca includerea keyword-urilor in numele de domeniu va atrage in mod automat beneficii in SERP. Acest lucru este partial adevarat: se intampla, insa nu neaparat pentru ca Google "vede" cuvintele cheie, ci mai ales pentru ca utilizatorii le vad! Spre exemplu, daca ti-e pofta de mici, iar primele doua rezultate sunt "Casa Berii" si "La Micul Picant", de unde iti comanzi? Iar, in cazul in care, pe langa felul de mancare ales, vrei si o bautura la fel de buna, nu e asa ca schimbi optiunile? Prin urmare, includerea keyword-urilor (sau, mai degraba, a keyword-ului principal) in numele de domeniu este o idee buna, insa din punctul de vedere al experientei utilizatorului, nu doar pentru motorul de cautare propriu-zis.

3. Decat lung si plictisitor, mai bine scurt si cuprinzator. In mod evident, atat pentru a fi mai usor de retinut, cat si pentru a lasa loc numelui categoriilor si subcategoriilor, intr-o limita rezonabila de caractere (intre 50 si 60), domain name-ul trebuie sa fie cat mai scurt. Desi nu este o regula din punct de vedere SEO, recomandarea noastra este sa optezi pentru un nume de domeniu din maximum trei cuvinte (desi doua ar fi ideal, daca este posibil). Dintre acestea, cel putin unul ar trebui sa aiba un sens clar pentru oricine: fie ca ne referim la un keyword, precum cele de mai sus (mici si bere), fie ca ne referim la un loc (showroom, magazin, oaza, online, zoo, cafe) sau o calitate (prietenos, ieftin, rapid, experti).

4. Folosirea cratimei este obligatorie, insa NU in numele de domeniu. Avand in vedere specificul gramaticii romanesti, una dintre cele mai rapide metode de a-ti da seama ca vorbesti cu o persoana care nu o stapaneste este sa observi daca aceasta "sare" peste cratime sau, din contra, le pune in locurile nepotrivite. Desi fara legatura cu gramatica, nici numele de domeniu nu este un loc potrivit pentru liniute, intrucat acestea fac URL-ul sa para inselator si spammy. Avand in vedere aspectele de la punctul 2, mai precis ca nu Google este cel care trebuie sa "vada" keyword-urile, ci utilizatorii, nu are rost sa folosesti cratime in domain name. Plus ca, nici din punct de vedere estetic, nu arata foarte bine prezenta caracterului "—", oriunde intre particulele www si .ro.



5. Inregistreaza mai multe nume de domenii, nu unul singur. Exista numeroase motive, unele mai evidente decat altele, pentru care ar trebui sa inregistrezi mai multe variatii ale numelui de domeniu original: fie pentru a "anticipa" unele greseli pe care le pot face utilizatorii (sa tasteze LaMicuPicant.ro in loc de LaMiculPicant.ro, conform exemplului de mai sus), fie pentru a preveni inregistrarea unui astfel de domeniu de catre competitorii tai (poate fi o idee buna sa detii controlul atat asupra variantei de singular/plural a brandului tau, cat si a altor variante pe langa .ro, precum .com, .net, .org sau .info, in functie de specificul site-ului). In primul exemplu, toate celelalte domenii trebuie sa faca redirect catre domeniul principal, in timp ce, in al doilea caz, respectivele domain names trebuie pur si simplu puse la pastrare (tactica se numeste "inregistrare defensiva a numelui de domeniu").

6. Surprinzator sau poate nu, utilizatorii prefera domeniile .ro. In cazul in care detii un magazin online care se adreseaza exclusiv utilizatorilor din Romania, este absolut logic sa folosesti un domeniu .ro. Chiar daca ai putea considera ca o terminatie de tipul .com sau .us ar adauga o "aura" de pretiozitate sau seriozitate brandului tau, nu este cazul. Studiile arata ca domeniile autohtone (.ro in Romania, .cz in Cehia, .hu in Ungaria) asigura o rata de conversie mai mare in respectivele tari, cel mai probabil intrucat sunt asociate atat cu limba natala, cunoscuta, cat si cu posibilitatea unor termene de livrare mai reduse (fiind vorba despre un transport in aceeasi tara sau in acelasi oras). Asadar, trebuie sa intelegi ca particula .ro nu are legatura nici cu patriotismul, nici cu calitatea produselor sau serviciilor tale, ci pur si simplu cu increderea cumparatorilor.

7. Afla daca respectivul nume de domeniu a mai fost inregistrat. Nu in ultimul rand, este important sa afli daca domeniul respectiv a mai fost inregistrat si, mai ales, daca acesta si-a atras sanctiuni din partea lui Google. Daca, in trecut, el a fost folosit in scopuri mai putin "ortodoxe" si penalizat cu neindexarea, este posibil ca problema sa fie "mostenita" si de tine, in calitate de nou proprietar (intrucat aceste sanctiuni nu se anuleaza). Adevarata problema, intr-un astfel de scenariu, este ca penalizarea cu pricina nu va aparea nici in Google Search Console, iar tu nu vei sti ca exista ceva care trebuie "reparat". Prin urmare, este o idee buna ca, inainte sa inregistrezi un anumit domeniu, sa vizitezi site-ul Archive.org, unde vei afla totul despre eventuala sa "viata anterioara".

In concluzie, contrar aparentelor, alegerea unui nume de domeniu nu este o activitate usoara si, in niciun caz, una care poate fi trecuta cu vederea. Trebuie sa tii cont de numeroase aspecte, insa sfaturile de mai sus iti vor fi cu siguranta de folos si vor creste probabilitatea de a avea succes!