GDPR si marketing-ul online - Viitorul dincolo de formulare

25

apr

2018

GDPR si marketing-ul online - Viitorul dincolo de formulare

Subiectul GDPR pare ca a acaparat Facebook-ul si prima pagina a site-urilor de business. Pe masura ce se apropie termenul de implementare dat de Uniunea Europeana tot mai multi antreprenori incearca sa isi actualizeze site-urile pentru a fi in conformitate cu noile reguli. Discutiile legate de GDPR sunt focusate pe cum ar trebui sa facem formulare de abonare la newsletter sau pop-up-uri ca sa ne punem la punct cu noile reguli. Sigur ca, fiind ceva relativ nou este normal ca implementarea sa se faca in etape, iar un prim pas este sa ne asiguram ca facem comert electronic sau prestam servicii in legalitate. Insa GDPR nu se rezuma doar la asta! Toate modificarile care vor fi facute vor aduce cu sine schimbari.

GDPR ne va influenta pe toti, indiferent ca facem comert electronic sau oferim servicii de SEO, PPC sau marketing online. Pentru ca da, privind dintr-o etapa incipienta lucrurile par sa se rezume la formulare si pop-up-uri, dar ca sa completezi tot "puzzle-ul" trebuie sa ai in vedere imaginea de ansamblu. Dincolo de ce ar trebui sa includa formularele sau pop-up-urile de consimtamant, ar trebui sa ne gandim si la implicatiile pe care ele le vor avea asupra experientei utilizatorului pe site.

Primul lucru care ar trebui sa ne dea de gandit este cum vor fi privite aceste formulare de consimtamant de catre utilizatori. Cateva intrebari la care ar trebui sa gasim raspunsuri:

  • Cum vor reactiona consumatorii la pop-up-urile de consimtamant?
  • Cati dintre consumatori vor intelege sau vor sta sa citeasca ce este scris intr-un formular/pop-up de consimtamant?
  • Cati dintre ei vor parasi site-ul?
  • Cati dintre ei vor alege sa ignore textul din pop-up si vor comanda?

Nu in ultimul rand, cati dintre ei vor prefera sa comande de pe Facebook, unde li se raspunde instant in majoritatea cazurilor?

De asemenea, nu trebuie sa uitam ca experienta utilizatorului joaca un rol important in generarea unei conversii. Un formular sau un pop-up pot ingreuneaza viteza de incarcare si creste bounce rate-ul. Acestia sunt indicatori de user experience care pot influenta rata de conversie dar care au impact, inevitabil, si asupra SEO. Modul in care utilizatorul interactioneaza cu site-ul tau este si un factor de pozitionare in Google.

Mai avem sau nu goal-uri?

Cei care fac marketing online stiu cat de importante sunt goal-urile pentru urmarirea performantei site-ului. Fara indoiala, GDPR va influenta si acesti paramentri. De exemplu, daca iti doresti sa influentezi utilizatorii sa se aboneze la newsletter printr-un pop-up, va trebui sa exprimi foarte clar ce ai de gand sa faci cu acele date in pop-up si sa primesti acordul explicit al utilizatorului. Acest lucru va aduce cu sine probabil o rata mai scazuta a celor care vor sa se aboneaza la newsletter.

Datele, pretioasele date...

Cu siguranta, nu vom mai dispune de ele oricand si oricum. Exista agentii care fac SEO sau marketing online si care folosesc foarte multe date pentru diferite campanii. Personal, nu sunt adepta acestei abordari si nu cred ca ai nevoie de xls-uri intregi de statistici ca sa faci o strategie buna. Cred ca studiul privind psihologia oamenilor, dar si o analiza constanta a comportamentului acestora pe internet, sunt suficiente ca sa faci o strategie de succes. Desigur ca, exista si situatii in care este nevoie de ceva mai multe statistici, insa trebuie sa invatam sa ne descurcam cu ce avem.

GDPR si Google Analytics

Cei mai multi antreprenori si oameni de marketing folosesc doar Google Analytics pentru analiza performantelor site-ului. Multi probabil cred ca Google se va ocupa de tot ce tine de GDPR in locul lor, insa lucrurile nu stau deloc asa. Google se angajeaza sa iti furnizeze in mod anonim datele sub forma de rapoarte, dar nu este raspunzator in locul tau de prelucrarea datelor. Cu ce schimbari a venit Google in contextul GDPR:

  • Retinerea datelor, o functie care iti permite sa decizi pentru cat timp sa tina Google datele legate de utilizator pe server. Dupa perioada setata de tine acestea vor fi sterse de pe server. Daca folosesti Google Analytics este obligatia ta sa faci aceste setari pentru a preveni pierderile de date. Mai multe despre retinerea datelor poti citi AICI
  • Dreptul de stergere a datelor utilizatorului, care pare ca a fost gandit special pentru a fi in concordanta cu "dreptul de a fi uitat", una dintre prevederile GDPR cele mai disputate. Cu ajutorul acestui tool vei putea sterge orice date asociate cu un utilizator (end-user) din Google Analytics. Tool-ul inca nu a fost lansat, insa cei de la Google sustin ca va fi live pana pe 25 Mai.

Last but not least... costurile!

Pentru a implementa modificarile pe site ai nevoie de un programator. De asemenea, chiar daca UE a impus ca orice companie care are mai mult de 250 de angajati sa aiba un responsabil cu protectia datelor (DPO), ar fi bine totusi ca orice posesor de site sa beneficieze de consilierea unui astfel de specialist. Bineinteles, daca vrea sa se asigure ca este in conformitate cu tot ce tine de GDPR. Toate aceste lucruri genereaza costuri, care pentru magazinele online mari vor fi cu siguranta, semnificative.

Ca orice schimbare, GDPR a adus panica in randul antreprenorilor, dar si al oamenilor de marketing. Insa, atunci cand vorbim de online, iar cei veterani in industrie stiu deja asta, schimbarile sunt la ordinea zilei. Cu cat vom "exista" mai mult pe acest canal, cu atat vor aparea noi provocari care trebuiesc depasite. Ramane de vazut in ce masura se va aplica regulamentul GDPR, dar mai ales ce va face Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal pentru a se asigura ca acesta va fi adoptat.

Pe masura ce ne vom acomoda cu noile reguli, vom primi si raspunsuri la intrebari. Important este ce vom face cu ele...