Ce este bounce rate-ul si cum afecteaza performanta site-ului

22

dec

2016

Ce este bounce rate-ul si cum afecteaza performanta site-ului

Atunci cand ai un site, ar fi bine sa verifici performanta lui daca vrei sa iti imbunatatesti strategia de marketing online si SEO. Multe dintre site-urile renumite, care produc continut de calitate si sunt vizitate de zeci de mii de useri unici, cu siguranta acorda o mare importanta indicilor de performanta din Analytics. Dar ce te faci cand intri in cont si vezi o rata a bounce rate-ului mare? La ce te gandesti prima data si care sa fie strategia ta de reducere a acestui indicator?

Intai de toate, trebuie sa afli o serie informatii despre bounce rate: ce este, cum se calculeaza, cum iti afecteaza site-ul si care sunt factorii care influenteaza cresterea acestuia. In cele ce urmeaza, iti vom prezenta cateva informatii utile cu si despre bounce rate, ca tu sa ai o perspectiva de ansamblu asupra efectelor pe care acesta le poate aduce performantei site-ului tau.

 

Inainte de toate, ce este “bounce rate”?

Bounce rate-ul este un indicator de calitate, ce analizeaza procentul vizitelor unice pe un site (numarul de vizitatori care au accesat o singura pagina a site-ului respectiv – sau o singura actiune pe pagina respectiva).

Acesta se calculeaza conform urmatoarei formule:

Rb= ( Tv/Te) ≤ Ps, care, explicata, ar fi astfel:

Rb = Bounce rate (rata de respingere), Tv = Total number of visitors viewing one page only (numarul total de vizitatori care acceseaza doar o singura pagina), Te = Total entries to page (toate intrarile pe pagina), Ps-page load speed (viteza de incarcare a paginii).

Cu alte cuvinte, bounce rate-ul reprezinta o actiune a unui vizitator de a parasi site-ul pe care intra din varii motive. Fie ca nu a gasit informatia la care s-a asteptat, fie a accesat un link din site catre un site exterior, a apasat pe butonul de “Back” din browser, a petrecut mai mult de 30 de minute pe pagina respectiva (indiferent ca utilizatorul a fost activ pe pagina) si lista poate continua. Un alt exemplu, a citit un articol mai detaliat sau inactivitatea a fost cauzata de blocarea sistemului sau deconectarea de la internet).

Cotele de bounce rate pot creste si daca in Google Analytics nu s-a implementat corect codul de monitorizare trafic sau daca sistemul de monitorizare nu este activ pe toate paginile. De exemplu, vizitele spre un subdomeniu al site-ului sunt contorizate drept vizite externe, bounce rate-ul fiind marit artificial.

 

De ce este important sa fii atent la bounce rate?

Inainte de toate, bounce rate-ul este un factor calitativ extrem de important pentru site-ul tau, care arata daca munca pe care ai depus-o in a optimiza un site sau un blog este corespunzatoare. Ca sa vezi informatiile pertinente legate de bounce rate, trebuie sa intri in contul tau de Google Analytics si sa speri ca valoarea acestuia este in jur de 55%. Daca procentul este mult mai mare, atunci este posibil ca informatiile oferite si calitatea site-ului sa nu fie corespunzatoare. Ceea ce inseamna ca vizitatorii parasesc foarte repede pagina pentru ca nu sunt multumiti de ceea ce au gasit sau rezultatul afisat este irelevant cautarii lor.

Orice specialist in optimizare SEO iti va spune ca degeaba pui un titlu catchy, daca articolul este sec. Cel mai bun exemplu este reprezentat de site-urile de cancan, care te ademenesc cu titluri “bomba”, iar cand intri pe ele fie gasesti un articol de cateva randuri, fie o imagine care nu te face sa intelegi mare lucru.

Bounce rate-ul unei pagini poate fi mare si din cauza vizitatorilor adusi de Google, dar care cauta alt tip de continut decat cel pe care il oferi. Verifica in Google Search Console ce cuvinte cheie aduc vizitatorii pe paginile tale si, in masura in care se poate, adauga continutul cautat sau creaza pagini noi despre subiectele care atrag vizitatori. Si apoi adauga linkuri de la paginile cu bounce rate mare spre acele pagini care contin raspunsurile.

La fel de pertinent este si exemplul site-urilor de anunturi care, de cele mai multe ori, te agreseaza cu ferestre pop-up ce aproape inlocuiesc pagina web. Acesta este un motiv intemeiat ca vizitatorul sa iasa mai depede decat a intrat. Pe de alta parte, si lipsa unui link building intern va contribui la cresterea bounce rate-ului si, de aceea, este de preferat sa le oferi vizitatorilor o cale mai usoara sa navigheze printre paginile site-ului, cu ancore pe cuvantele cheie principale in continutul articolului.

Nu toate paginile care au o rata de abandon mare sunt neaparat rele din punct de vedere al continutului. Ci, mai degraba, trebuie sa iei in considerare ca ele fac parte dintr-un canal (in acest caz, un site) pe care pot intra si persoane carora numele li se pare cu rezonanta, insa cand ajung in site, isi dau seama, de fapt, ca nu e ceea ce cauta.

De aceea, cand evaluezi rata de abandon a unei pagini, ar trebui sa iei in calcul segmentele de trafic, comportamentul, felul paginii si daca aceasta raspunde la intrebarile pe care vizitatorii tai le au. Sa le luam pe rand.

 

De ce este important segmentul de trafic?

Pentru inceput, trebuie sa determini cele mai importante segmente de trafic pentru business-ul tau si sa incepi sa optimizezi din punct de vedere SEO paginile pe care acestia le viziteaza cel mai des intr-o sesiune activa.

Cea mai la indemana cale de a identifica segmentele de trafic ale site-ului tau este folosind regula “80/20”. Cu alte cuvinte, aceasta implica selectarea a 20% din segmentele de trafic care realizeaza 80% din conversii, in functie de: comportament, geo-locatie, rezultate, tehnologia folosita pentru a intra pe site-ul tau (desktop sau mobile) si sursa din care provine acest trafic.

Odata rezolvata dilema segmentelor de trafic, trebuie sa selectezi paginile de care acestia sunt interesati si sa aduci plus valoare continutului.

 

Nu doar de continut depinde bounce rate-ul!

Cum_sa_reduci_bounce_rate-ul

Ci de o intreaga serie de factori care, impreuna contribuie la imbunatatirea calitatii site-ului tau.

Iata alti factori importanti care iti pot influenta bounce rate-ul:
  • Designul site-ului
  • Call-to-action-urile
  • Design mobile-friendly
  • Viteza de incarcare este mica
  • Nu exista camp de comentarii
  • Imaginile nu sunt dimensionate si optimizate SEO
  • Pop-up-uri agresive
  • A/B testing realizat necorespunzator
  • Landing page-uri slab calitative.
 

In ceea ce priveste design-ul site-ului, una dintre tendintele actuale este scroll parallax care, datorita versatilitatii, te lasa sa iti folosesti la maximum originalitatea si creativitatea. Totodata, parallax-ul este excelent pentru produse si servicii, avand abilitatea de a te lasa sa le experimentezi si sa il vizualizezi in profunzime, prin miscarea mouse-ului. In ceea ce priveste bounce rate-ul, site-urile parallax pot determina reducerea sa prin scaderea riscului ca utilizatorul sa intre in site si sa dea aproape imediat click pe butonul back, fara a afla mai multe informatii. Pe de alta parte, din cauza efectului one page website, acesta se poate incarca mai greu, fapt pentru care vizitatorii pot iesi de pe el. Ideal ar fi ca la jumatatea paginii sa introduci un event, pentru a le spune sa dea scroll pentru mai multe informatii.

 

Call-to-action-urile pot influenta negativ bounce rate-ul fie pentru ca folosesti cuvinte multe si inteles zero, fie pentru ca oamenii nu isi dau seama ce actiune sa indeplineasca, iar acest lucru va induce in eroare vizitatorii. Ai putea sa imbunatatesti situatia printr-un call-to-action puternic, vizibil delimitat, pe care utilizatorul sa dea click dupa ce consuma continutul din landing page. Nu iti fie teama sa le spui utilizatorilor clar si cat mai creativ ce au de facut in continuare. Pentru ca daca ii lasi sa isi dea seama singuri, e mai putin probabil sa obtii conversii.

 

Pop-up-urile nu sunt neaparat un factor de crestere a bounce rate-ului, daca sunt realizate corespunzator si fara sa agreseze vizual vizitatorii. Cand ai un site de prezentare pentru diverse produse/servicii, te poti folosi de pop-up-uri pentru a-ti pastra vizitatorii, doar in conditiile in care oferi cele mai multe avantaje/promotii pentru cele mai importante segmente de trafic (pe care le-ai identificat din analiza de mai devreme) si testarea impactului lor. De preferat, pop-up-urile nu trebuie sa apara pe mai multe pagini, cu acelasi mesaj, obligandu-l pe vizitator sa apese de fiecare data “exit”. Asta il va agresa si, in mod cert, va iesi de pe site-ul tau la fel de repede cum a intrat. Spre exemplu, daca esti un magazin online, ai putea sa folosesti un pop-up de genul “Treasure Hunt”, in care oferi un cod cu 10% reducere la orice achizitie, doar ca e bine sa nu il plasezi la vedere. Astfel, vizitatorii vor petrece timp pe pagini cautand acest cod, imbuntatindu-se astfel timpul mediu petrecut pe pagini si numarul de vizite al acestora.

  Sa vorbim despre landing page-urile si efectele pe care acestea le au asupra cresterii bounce rate-ului. Aici, discutia devine mult mai interesanta. Majoritatea site-urilor care au landing page-uri au si multe dificultati legate de corelarea acestora cu site-ul propriu-zis. Rata de respingere pe care o ai in site se refera la procentul de oameni care ajung pe landing page si pleaca imediat, fara a-ti fi citit continutul, a completa formularul si a da click pe butonul de call-to-action afisat. Iata cateva dintre cele mai importante probleme pe care landing page-urile le pot aduce in mentinerea bounce rate-ului la cote mari:
  1. Continutul din landing page este diferit de cel din Ad – nu toti vizitatorii gusta “surprizele”. Daca titlul ad-ului nu este acelasi cu cel al landing-ului, ai mari sanse sa pierzi increderea necesara pentru a realiza o conversie si vei castiga doar un bounce mai mare. Exemplul cel mai elocvent pentru cea mai mare greseala pe care o poti face este sa creezi un anunt platit despre incaltaminte de iarna pentru femei si in landing page sa apara cu totul altceva. Vizitatorul a dat click pe ad si a ajuns in site, unde ii este prezentat catalogul cu incaltaminte de iarna, atat pentru femei, cat si pentru barbati sau, intercalat, gaseste si informatii despre colectia de haine.
  2. Pe multe site-uri de stiri a aparut moda “bombardarii” utilizatorului cu oferte alternative sau reclame intruzive – sa fii nevoit sa vezi un video timp de 30 de secunde, la volum maxim, inainte sa iti dai seama despre ce e vorba in site. La fel de agresive sunt si anumite tipuri de bannere publicitare, care distrag atentia utilizatorilor si scad nivelul de credibilitate al site-ului tau. In cazul de fata, trebuie sa elimini urgent reclama platita din landing page si orice video redat automat.
  3. Trimiti audienta gresita pe landing page – vinzi mancare pentru pisici, dar acesta targeteaza si stapani de caini, papagali, porcusori etc. Bugetul tau se va duce pe apa sambetei cat ai clipi. Ideal ar fi sa redirectionezi doar traficul caruia te adresezi si care are nevoie de produsele/serviciile pe care le vinzi, iar ad-ul este un simplu intermediar pentru a ajunge mai rapid la produsele de care sunt interesati.
  4. Greseli gramaticale grave – exista multi vizitatori pentru care greselile gramaticale sunt un semn de calitate indoielnica a produselor/serviciilor. Cea mai elocventa este reclama la pastile minune de slabit. Cu foarte multe greseli gramaticale, cu multe imagini suspecte si un design care, per ansamblu, nu iti inspira nimic.
  5. Continut pe care oamenii nu il inteleg - greu de digerat, care va reduce credibilitatea site-ului tau si ii face pe oameni sa caute cea mai apropiata iesire. Iar aici, cele mai mari probleme apar din cauza fonturilor si a culorilor folosite.
 

Designul mobile-friendly al site-ului pe care il detii este un alt factor important pentru bounce rate. Probabil ca stii deja ca tot mai multe persoane intra pe internet folosindu-si telefonul mobil. De aceea, este necesar sa ai un design mobile friendly si responsive pentru ca vizitatorii sa navigheze usor pe site-ul tau de pe dispozitivele mobile. Acestea sunt unice prin abilitatea lor de a construi legaturi puternice intre media online si offline, prin intermediul QR codes – adica vad un afis, scaneaza codul cu smartphone-ul si intra direct pe site. Nu ai nevoie de doua site-uri distincte, unul pentru mobil si unul pentru desktop, ci varianta pentru desktop sa fie optimizata si pentru mobile. Varianta de mobile a unui site trebuie sa fie flexibila, mai ales ca prin intermediul ei se elimina barierele dintre companie si public. In plus, varianta de mobile este usor de implementat si nu este atat de costisitoare.

 

Daca ai o viteza de incarcare a site-ului slaba, fa tot posibilul ca asta sa nu iti afecteze calitatea si, implicit, sa creasca bounce rate-ul. Daca site-ul tau nu se incarca rapid oamenii vor inchide pagina sau vor da click pe butonul “inapoi”. Acest lucru se datoreaza faptului ca oamenii vor sa primeasca informatii cat mai repede Ai grija sa folosesti imagini cu dimensiuni in MB cat mai reduse si sa ai un codding curat.

 

De asemenea, bounce rate-ul poate fi redus si prin introducerea unui camp pentru comentarii. Aceasta functie este benefica din mai multe puncte de vedere pentru SEO: vizitatorul petrece mai mult timp pe pagina citind comentariile si gandindu-se, la randul lui, ce sa scrie. In plus, prin continutul nou adaugat in comentarii se actualizeaza si paginile si, implicit, primesti mai multe vizite de la cei care revin pentru a vedea ce s-a mai comentat (daca s-au abonat la comentarii), dar se mareste si cantitatea de continut de pe pagini.

 

A/B testing-urile realizate necorespunzator iti pot afecta si ele performanta site-ului. Acestea te lasa sa imbini continutul si elementele grafice creative si sa vezi care varianta functioneaza cel mai bine. De ce e util sa testezi diferite ipoteze? Pentru ca solutiile si deciziile luate pe baza instinctului nu sunt mereu cele mai bune. Fiecare consumator gandeste si actioneaza intr-un mod diferit si trebuie sa vezi ce ii place acestuia mai mult. Pe langa acest aspect, numerele oferite de rezultatele unui experiment de A/B Testing reprezinta informatii statistice care te ajuta sa tragi concluzii referitoare la preferintele clientilor tai si astfel sa poti furniza informatiile de care au nevoie pentru a reduce bounce rate-ul.

Cu ajutorul experimentelor de continut, A/B testing, poti:
  • compara performantele diferitelor pagini web sau ecrane de aplicatii folosind un esantion aleatoriu de utilizatori;
  • defini procentul de utilizatori care sunt inclusi in experiment;
  • alege obiectivul pe care vrei sa il testezi;
  • obtii actualizari prin email in legatura cu performanta experimentului.
 

O alta forma de a reduce bounce rate-ul o reprezinta adaugarea de videoclipuri in site. Asta pentru ca oamenii prefera sa urmareasca un clip de prezentare decat sa citeasca un text foarte lung din care, de cele mai multe ori, nu inteleg nimic sau ii plictisesc si intrerup lectura. Un clip integrat in site, ce poate fi urmarit prin simpla apasarea a unui click, creste cu pana la 2 minute timpul petrecut de vizitatori pe site. Conditia esentiala este sa nu dureze mai mult de maximum 3 minute. Pe langa reducerea bounce rate-ului, adaugarea de videoclipuri intr-un site mai are si urmatoarele avantaje: 1. Te adresezi unui public mai larg – aici atentia se concentreaza pe cei care intra pe site-uri de pe dispozitivele mobile si care prefera sa vada un clip video, in loc sa citeasca un text. In primul rand, daca ai citit vreodata (sau ai incercat sa citesti) un text lung de pe telefon, oricat de interesant ti s-a parut la inceput, pe parcurs ti-ai pierdut rabdarea. Desi site-ul are varianta de mobil si este responsive, textele lungi par si mai complexe pe ecranul mic al telefonului mobil. In al doilea rand, atunci cand citim un text, trebuie sa fie liniste in jurul nostru pentru a ne putea concentra atentia. 2. Te diferentiezi de concurenta - nu conteaza daca il folosesti pentru a-ti prezenta brand-ul sau produsele clientilor potentiali, pentru a raspunde intrebarilor lor sau pentru a-ti prezenta echipa. Ceea ce conteaza este sa le lasi o impresie pozitiva clientilor si prospectilor si sa le starnesti curiozitatea.

 

Cotele de bounce rate in functie de tipul site-ului

Aici discutia devine cu atat mai interesanta cu cat sunt tipuri de site-uri la care un bounce rate ridicat nu inseamna neaparat un lucru rau.

 

In cazul magazinelor online, bounce rate-ul are o valoare cuprinsa intre 20 si 40%. Acest fapt este normal din cauza faptului ca aceste tipuri de site-uri sunt impartite pe produse, categorii, filtre, tipuri de preturi, noi aparitii etc., care vor fi accesate. Insa atat timp cat site-ul produce vanzari, bounce rate-ul, chiar daca este mare, nu este o problema majora.

 

Site-urile de prezentare a diverselor produse sau servicii au un bounce rate de 40-60%. Aici sunt foarte multe variabile la mijloc. Folosirea de landing page-uri optimizate pentru conversii ridica bounce rate-ul, dar cat timp convertesc, acestea nu conteaza. Monitorizarea acestor exceptii se poate face prin setarea de “evenimente”, despre care vom vorbi putin mai tarziu.

 

Site-urile de stiri si blogurile au cel mai mare bounce rate – 70-80%. In acest caz, 80% din vizitatori citesc informatia care ii intereseaza de pe blogul/site-ul tau apoi ies. Daca bounce rate-ul este mare, iar timpul petrecut pe site este si el mare, demonstreaza ca vizitatorul a gasit ce voia.

 

Site-urile de stiri tind sa aiba adaugate link-uri si catre alte publicatii, care sa nu se deschida intr-un tab nou, ceea ce inseamna cresterea bounce rate-ului. In plus, avand multe pop-up-uri agresive si reclame pe care trebuie sa le inchizi de mai multe ori, ii fac pe multi vizitatori sa il paraseasca. La fel se intampla si cand titlul promite o informatie, iar introducerea ii dezamageste pe vizitatori.

  In cazul blogurilor, bounce rate-ul este mai putin relevant, din cauza faptului ca sursele de vizitatori sunt limitate. Dar poti intotdeauna sa imbunatatesti experienta acestora prin mici trucuri, astfel incat sa capete incredere in tine. Pentru ca bounce rate-ul blogurilor difera de la o nisa la alta, ar trebui sa iti arunci atentia asupra urmatoarelor actiuni de imbunatatire:
  • adauga in sidebar articolele cele mai populare, cu link catre categoriile aferente;
  • leaga articolele cu link-uri interne – spre exemplu, daca ai scris despre bounce rate intr-un articol, apoi un altul despre efectele sale, e bine sa le interconectezi, astfel incat vizitatorii sa aiba o imagine de ansamblu asupra temei;
  • imparte articolele pe categorii si autori – astfel incat vizitatorii sa mearga tinta spre ceea ce ii intereseaza;
  • de preferat, link-urile externe sa se deschida intr-un tab nou, pentru ca iesirea rapida de pe pagina pe care era sa nu fie considerata bounce rate;
  • adauga un buton de search si tag-uri la articole – prin search, vizitatorului i se va genera strict articolele de ale carui cuvinte cheie este interesat.
 

Crearea de evenimente onsite pentru reducerea bounce rate-ului

Pentru inceput, ar fi bine sa stii ca Google ia in considerare doua tipuri de interactiune in stabilirea bounce rate-ului: vizualizarile de pagina si evenimentele. Google inregistreaza vizualizarile de pagina de fiecare data cand un vizitator intra pe ea. Asa ca, prima actiune este sa ii faci pe oameni sa dea click si pe alte pagini din site.

Pentru asta vei avea nevoie sa creezi “evenimente”. Aceste evenimente inregistreaza cum un vizitator interactioneaza cu pagina ta. Spre exemplu, acestea pot inregistra cand un vizitator vizualizeaza un videoclip, se inscrie la newsletter, downloadeaza un document PDF sau acceseaza o sectiune din pagina.

Pentru ca aceste evenimente sa fie inregistrate in Analytics, fiecare dintre ele trebuia sa aiba un cod special in site, astfel incat sa vezi cat si cum un vizitator interactioneaza cu pagina pe care o vizualizeaza. Spre exemplu, daca adaugi evenimente in pagina de site, atunci cand vizitatorii vor interactiona cu ea, Google va fi notificat, iar aceste vizite nu vor mai fi considerate bounce rate.

Ca sa inserezi un eveniment in pagina va trebui sa adaugi urmatorul cod: “setTimeout('pageTracker._trackEvent(\'NoBounce\',\'NoBounce\',\'Over 30 seconds\')',30000);” (pentru vechea versiune de Analytics) sau setTimeout('_gaq.push([\'_trackEvent\', \'NoBounce\', \'Over 30 seconds\'])',30000);(pentru cea noua).

Si iata cum functioneaza: scriptul va numara descrescator 30 de secunde de cand pagina se incarca si ii va trimite lui Google o notificare de eveniment. Odata ce evenimentul este declansat, Analytics nu il va lua in considerare pe vizitator in bounce rate chiar daca viziteaza sau nu alte pagini din site.

Sa luam un exemplu: intr-un landing page ai adaugat urmatoarele evenimente: “vezi video”, “inscrie-te la newsletter”, “prinde promotia” etc. Desi aceste evenimente nu au fost atat de esentiale pentru bounce rate, te vor ajuta sa intelegi mai bine interactiunea vizitatorilor, daca au dat scroll in sus sau in josul paginii sau daca au dat click pe vreun buton.

Asadar, acum stii ce este bounce rate-ul si cum iti afecteaza pozitia in motoarele de cautare. Si pentru ca intotdeauna exista tehnici de reducere a bounce rate-ului, articolul despre cum poti reduce bounce rate-ul prin crearea de evenimente in Analytics cu siguranta iti va fi de folos.