https://www.high-endrolex.com/29

Cele mai comune 8 greseli de navigare pe site. Cum le indrepti?
Cele mai comune 8 greseli de navigare pe site-ul tau si cum sa le indrepti!

27

iul

2022

Cele mai comune 8 greseli de navigare pe site-ul tau si cum sa le indrepti!

Modul in care se realizeaza navigarea pe site-ul tau are un impact mai mare asupra succesului sau esecului acestuia decat aproape oricare alt factor. Navigarea influenteaza traficul si pozitiile in Google, conversiile si experienta utilizatorilor, iar toate elementele, de la continut la URL-uri, au legatura cu aceasta.

In continuare, vom puncta 8 greseli comune de navigare, pe care foarte probabil le-ai facut si tu pe site-ul tau, dar si cum sa le indrepti:

1. Un meniu prea neconventional. Utilizatorii se asteapta sa gaseasca meniul fie in partea de sus a paginii, cu o navigare orizontala, fie in partea din stanga, cu o navigare verticala. Daca asteptarile le sunt confirmate, acest lucru se traduce printr-o rata de respingere scazuta, mai multe pagini/sesiune si conversii mai numeroase.

In schimb, daca inovezi prea mult in ceea ce priveste meniul, mutandu-l in mijlocul paginii, s-ar putea ca originalitatea design-ului nu numai sa nu fie apreciata de catre utilizatori, ci sa treaca neobservata cu totul! Marketing-ul inseamna sa stii cu ce sa iesi in evidenta, insa navigarea nu este locul sa demonstrezi acest lucru: scopul tau este sa ii ajuti pe utilizatori sa ajunga mai rapid la continutul pe care si-l doresc, nu sa le prezinti inovatiile tale in materie de web design.

2. Denumiri prea generale. Denumiri precum "Produse", "Servicii" sau "Cu ce ne ocupam", in cadrul categoriilor din meniul principal, sunt prea generale si deloc descriptive. Realizezi ironia? Un text de tipul "Cu ce ne ocupam" nu spune, de fapt, nimic despre obiectul de activitate al firmei tale! Nu uita ca oamenii nu cauta niciodata pe Google "produse", la modul general, ci "bijuterii handmade" sau "pompe de caldura", si nici "servicii", ci "vacante Turcia ieftine" sau "reparatii laptop Bucuresti".

In plus, daca folosesti chiar denumirile produselor/serviciilor pentru numele categoriilor, nu numai ca vei comunica instantaneu cu utilizatorul, scazand considerabil riscul ca acesta sa paraseasca prematur site-ul, ci vei avea si beneficii directe din punct de vedere SEO, indicandu-i lui Google despre ce este vorba in paginile respective si punctand, astfel, la capitolul relevanta.

Sfatul expertului: "Navigarea prin site si structura acestuia trebuie planificate avand in minte motoarele de cautare. Foloseste, in denumirile categoriilor, cuvinte-cheie populare si relevante, pe care le poti descoperi utilizand tool-uri precum Google Keyword Planner", spune expertul britanic in marketing online Neil Patel.

3. Meniuri drop down. Meniurile drop down sunt dezavantajoase nu dintr-unul, ci din doua motive. In primul rand, in functie de cum sunt gandite si implementate, poate fi dificil pentru motoarele de cautare sa le crawleze. Insa al doilea motiv este si mai important: conform studiilor de usability, acestea nu sunt deloc pe placul utilizatorilor. Explicatia este foarte simpla: ochii nostri se misca mult mai repede decat mouse-ul, iar, in momentul in care ducem cursorul pe o categorie din meniu, deja suntem hotarati sa dam click. Daca, in momentul respectiv, ne sunt prezentate si mai multe optiuni, prin intermediul unui meniu drop down, am putea deveni derutati sau ezitanti in a continua navigarea pe site-ul respectiv.

Mai mult decat atat, meniurile drop down ii incurajeaza, practic, pe utilizatori sa ignore categoriile principale si sa dea click mai degraba pe cele secundare, iar acest lucru se observa cu usurinta in statistici (pagini importante cu putine vizite/click-uri) si dauneaza din punct de vedere SEO. Exceptie fac, bineinteles, site-urile foarte mari, cu multe categorii si subcategorii, unde o astfel de organizare este necesara. 

4. Prea multe elemente. Din pacate, inca mai exista site-uri cu zeci, poate chiar sute de optiuni/link-uri in meniu, insa studiile arata ca pana si 8 ar putea fi prea multe! Memoria de scurta durata poate retine maximum 7 elemente in acelasi timp, prin urmare ar trebui sa te limitezi la aceasta cifra. De altfel, de fiecare data cand scoti o categorie din meniu, cele ramase devin mai importante. Iti propunem un exercitiu: daca specificul site-ului iti permite, incearca sa te limitezi la cinci categorii - rezultatele vor fi vizibile imediat, atat la propriu, cat si la figurat! Cu atat mai mult cu cat, printr-o astfel de strategie, reduci semnificativ posibilitatea ca unele pagini cu adevarat importante sa fie trecute cu vederea de catre vizitatori.

Sfatul expertului: "O abordare de tipul 'Less is more' functioneaza pentru aproape orice sectiune dintr-un website, nu doar pentru meniuri. Orice element vizual ai elimina, celelalte vor deveni mai proeminente", spune Neil Patel. Bineinteles, exceptie de la aceasta regula face continutul: cat timp este original, relevant si atractiv, se poate folosi o alta expresie englezeasca - "Sky is the limit!" (sau, mai precis, limita este impusa de platforma pe care este creat site-ul).

In plus, o navigare concisa este importanta si din punct de vedere SEO: din moment ce homepage-ul primeste, in mod invariabil, cele mai multe link-uri, va fi si pagina cu cea mai mare autoritate. Aceasta autoritate, numita si link juice, se transmite paginilor secundare, iar, cu cat numarul lor este mai ridicat, cu atat "sucul" va fi mai diluat. Pe de alta parte, cu cat navigarea este mai rapida, cu atat paginile de categorie si cele secundare vor primi mai multa autoritate din partea homepage-ului si vor avea sanse mai mari de a ranka pe primele pozitii in Google.

5. Ordinea gresita. Pe aproape orice lista, primele si ultimele elemente sunt cele mai importante, iar navigarea pe website-uri nu face exceptie. Prin urmare, plaseaza categoria principala de produse/servicii prima, in partea din stanga, apoi a doua in ordinea importantei si tot asa, iar datele de contact ultimele, in dreapta (acesta este standardul). Orice alta abordare creeaza confuzie in mintea utilizatorului, "zdruncinandu-i" aceasta preconceptie, care se datoreaza modului natural in care parcurgem informatiile (de la stanga la dreapta si de sus in jos).

In loc de concluzie, facem o ultima precizare: daca esti tentat sa folosesti butoane in loc de hyperlink-uri, pentru prezentarea categoriilor din meniu, infraneaza-ti aceasta dorinta! Butoanele nu sunt prietenoase din punct de vedere SEO, intrucat textul lor este invizibil pentru motoarele de cautare, se incarca mult mai greu si se updateaza la fel de dificil.

6. Nu verifici versiunea mobile a site-ului. La iAgency am intalnit de multe ori situatia in care fie categoriile nu puteau fi accesate, fie subcategoriile nu erau prezente meniu. Trebuie avut in vedere faptul ca traficul pe mobile a crescut semnificativ in ultimii ani, astfel ca a devenit imperativ necesar ca varianta mobile a site-ului sa fie simplu de folosit si completa. Istoricul de trafic al unei pagini contribuie la cresterea autoritatii, deci la imbunatatirea pozitiilor in paginile de rezultate ale cautarilor realizate in Google. 

Foloseste simboluri intuitive precum + sau > pentru ca utilizatorii sa inteleaga ca pot da click pentru a descoperi mai multe pagini.

7. Lipsa breadcrumbs-urilor. Breadcrumbs-urile ("firimituri", in engleza) reprezinta, in termeni ai optimizarii SEO, un sir de link-uri care arata utilizatorilor unde se afla pe un site si la ce "distanta" de homepage. Spre exemplu, daca acestia ajung direct intr-o subcategorie, in urma unei cautari organice sau a primirii link-ului, breadcrumbs-ul va fi de tipul Homepage - Categorie - Subcategorie (primele doua cu link activ). De obicei, acest feature este pozitionat vizibil pe fiecare pagina, imediat sub meniu. Folosindu-l, potentialii clienti pot ajunge mai rapid atat in homepage, cat si in "categoria-mama", ceea ce scade considerabil riscul de bounce rate (parasirea site-ului dupa vizitarea unei singure pagini) si creste probabilitatea unei conversii.

In general, exista 3 tipuri de breadcrumbs: ierarhice (precum in exemplul de mai sus), atributive (de tipul Homepage - Tipul produsului - Gen - Marime - Culoare, create in urma filtrelor selectate de utilizatori din paginile unui magazin online) si legate de istoricul navigarii (Homepage - Pagina precedenta - Pagina precedenta - Pagina precedenta - ... - Pagina actuala, in functie de "traseul" din sesiunea respectiva).

In mod evident, cea mai comuna greseala de navigare legata de breadcrumbs este ca acestea sa nu existe. Totusi, exista si alte erori care ar putea deranja utilizatorii: folosirea unui font prea mic sau prea mare, plasarea lor intr-un loc care le face mai putin observabile etc.

8. O navigare deficitara prin search. Nu in ultimul rand, o navigare deficitara prin search nu va face decat sa-i incurce pe utilizatori mai mult decat sa-i ajute, iar reactia ar putea fi una de frustrare si de parasire a site-ului. Daca decizi sa incluzi o bara de cautare pe site-ul tau (utila in special pentru magazinele online, pentru localizarea rapida a unui anumit produs/serviciu), trebuie sa te asiguri, in primul rand, ca rezultatele oferite sunt relevante. Spre exemplu, pentru cautarea "rochie de vara", primul rezultat nu trebuie sa fie un articol de blog pe aceasta tema, ci o categorie/pagina de produs.

De asemenea, trebuie sa ai grija si la alte elemente care tin de experienta utilizatorilor (UX), cum ar fi: pozitionarea barei de search (in loc vizibil, spre exemplu in dreapta meniului sau imediat dedesubt, nu in josul paginii, in mod evident); functionalitatea acesteia (sa poata fi accesata cu usurinta, inclusiv pe mobile, textul introdus sa nu fie ascuns sub simbolul de lupa etc.); functia auto-complete (interogarile sa fie completate in mod automat cu sugestii, pentru a-i ajuta pe utilizatori si a creste probabilitatea ca acestia sa ramana pe site si sa converteasca etc.).

FAQ despre greselile de navigare

1. Ce este navigarea deficitara pe un site?

Navigarea deficitara este experienta de care un utilizator are parte pe un site cu un design defectuos, acesta neputand sa il parcurga intuitiv si sa acceseze paginile care il intereseaza.

2. Ce impact are experienta de navigare asupra SEO?

Experienta de navigare nu este un factor direct de ranking, insa o structura logica il ajuta pe Google sa inteleaga mai bine care este continutul fiecarei pagini si cum se leaga ea de celelalte.

3. De ce este navigarea importanta?

Navigarea intuitiva este cruciala pentru o experienta pozitiva a utilizatorilor pe site-ul tau. Daca punctezi la capitolul UX, te poti astepta cu siguranta la mai multe conversii si pozitii mai bune in Google.

4. Care este cel mai important aspect al navigarii?

In mod logic, usurinta in utilizare. Greselile de navigare te pot costa mult, nu doar la figurat, din punct de vedere SEO si UX, ci chiar la propriu, prin conversiile pe care le pierzi. Vestea buna este ca aceste erori pot fi evitate, asa cum ai vazut mai sus: denumeste categoriile intr-un mod intuitiv si descriptiv, evita meniurile drop down, limiteaza numarul de elemente la sapte sau chiar cinci, iar diferenta va fi vizibila... in Analytics si in buzunarul tau!

    https://www.high-endrolex.com/29

    https://www.high-endrolex.com/29