6 moduri inedite de a folosi Google Analytics in beneficiul strategiei tale SEO!
11 aug 2021

6 moduri inedite de a folosi Google Analytics in beneficiul strategiei tale SEO!

Chiar si pentru cei mai experimentati dintre utilizatorii Google Analytics, acest tool poate ascunde surprize. Cu cat folosesti mai des serviciul oferit de cel mai mare motor de cautare din lume, cu atat descoperi informatii mai interesante si mai detaliate, care te vor ajuta nu numai sa monitorizezi mai bine performanta site-ului tau, dar si sa imbunatatesti strategia de crestere organica a acestuia. In continuare, iti prezentam sase astfel de „insight-uri" care vor pune lucrurile intr-o noua perspectiva.

1. Segmente personalizate. Google Analytics permite de ceva timp segmentarea personalizata a audientei, pentru a vedea traficul dupa canalul folosit, numarul de vizitatori care finalizeaza un anumit obiectiv (goal), date demografice si multe altele. De altfel, se pot crea segmente personalizate si in functie de timpul petrecut pe site, vizitele pe o anumita pagina, vizitatorii dintr-un anumit loc etc. Folosirea acestora te ajuta sa inveti mai multe despre vizitatorii site-ului tau si cum interactioneaza cu el.

​Pentru a decide care sunt criteriile cele mai relevante dupa care sa segmentezi audienta, iti recomandam tab-ul Audience. Daca urmezi calea Audience -> Interests -> Overview, vei afla informatii mai detaliate despre trei categorii de public, in functie de afinitati (Affinity Categories), interese (In-Market Segment) si alte criterii (Other Categories). Spre exemplu, poti afla ca 8% dintre vizitatori sunt Value Shoppers (cauta intotdeauna cel mai bun raport calitate-pret), iar 6% lucreaza in HR sau sunt interesati de acest domeniu.
Grafice Analytics

Pentru si mai multe detalii, poti accesa tab-ul Demographics (sub Audience), pentru a vedea date legate de varsta si sexul vizitatorilor site-ului tau. Coreland informatiile prezentate mai sus, poti crea un nou segment personalizat (cei mai frecventi vizitatori), pe care sa il compari cu restul celor care iti calca virtual pragul. Din experienta noastra, cele mai relevante cifre din aceasta comparatie apar dupa o perioada de 6 luni pana la un an, deci nu te grabi sa tragi concluzii!

2. Monitorizarea traficului mobil. Importanta traficului mobil si, in general, a performantelor variantei de mobil a site-ului tau este cruciala. Cu toate acestea, mai relevant decat traficul este engagement-ul utilizatorilor de mobil. Iar acesta poate fi monitorizat in cel putin patru moduri:

- prin vizualizarea numarului de conversii pe mobil ale fiecarei pagini (acest lucru se poate face prin adaugarea unui segment personalizat pe mobil, vezi punctul 1);

- prin monitorizarea ratei de respingere pe mobil (cel mai probabil, daca doar anumite pagini au o rata de respingere mare, inseamna ca acestea au probleme individuale, care nu se regasesc si in alte parti din site);

- prin comparatii intre rata de respingere pe desktop si cea pe mobil (daca este o diferenta mare intre cele doua, pe aceeasi pagina, inseamna ca fie experienta pe desktop, fie cea pe mobil este deficitara, iar acest aspect trebuie rezolvat cat mai rapid);

- prin comparatii intre vizitatorii noi si cei care revin (astfel poti afla cati utilizatori „descopera" pentru prima oara site-ul tau, cati ar putea deveni recurenti, cumparatori sau clienti).

3. Concentreaza-te pe cautarile interne! Daca site-ul tau include o bara de search, ai o oportunitate imensa de a afla ce cauta vizitatorii, odata ce ajung pe site. De altfel, poti afla informatii utile nu doar despre ceea ce cauta ei, ci si despre numarul lor. Spre exemplu, daca un procent insemnat dintre vizitatori folosesc bara de search, acesta este un indicator destul de puternic ca navigarea pe site nu este suficient de intuitiva si ar trebui imbunatatita.

 

De asemenea, poti afla si daca bara de search functioneaza defectuos. Spre exemplu, atunci cand un utilizator introduce un anumit termen, ii sunt returnate toate paginile pe care apare acel termen sau doar unele dintre ele? Daca nu sunt rezultate relevante, utilizatorul este ghidat catre o alta pagina din site, ii sunt oferite sugestii alternative?

Totodata, termenii propriu-zisi pe care utilizatorii ii introduc in bara de search pot genera idei de continut pentru articole de blog. Spre exemplu, daca utilizatorii cauta foarte des un termen relevant pentru domeniul de activitate al site-ului respectiv, insa continutul deja existent nu include nicio mentiune la acesta, poate ar fi o idee buna sa fie abordat subiectul intr-un post nou. Similar, daca utilizatorii trebuie sa ajunga manual la un anumit produs sau serviciu, este un indicator ca acesta ar trebui afisat mai vizibil, in homepage.

4. Rata de respingere ofera informatii pretioase. Rata de respingere (bounce rate) reprezinta procentul utilizatorilor care viziteaza o singura pagina si apoi parasesc site-ul. Desi aceasta nu este intotdeauna un indicator al performantelor slabe si al unei experiente negative a utilizatorilor (spre exemplu, in cazul unui site cu retete, cel mai probabil va fi vizualizata una singura per sesiune), ar putea fi un indiciu ca vizitatorii nu au gasit ceea ce cautau.

Spre exemplu, daca site-ul tau rankeaza in top pe o expresie foarte lunga (un long-tail de tipul „portofele barbatesti cu multe compartimente"), iar continutul este unul mai degraba general (portofele simple, fara compartimentare), cel mai probabil utilizatorii vor face „bounce", adica vor parasi imediat pagina. Similar, daca viteza de incarcare a unei anumite pagini este prea mica, iar utilizatorul nu are rabdare si iese, se va contabiliza tot ca „bounce". In Google Analytics, poti seta un interval de cateva luni si poti vedea daca rata de respingere a crescut sau a scazut in acest timp. In cazul unei cresteri semnificative, inseamna ca anumite aspecte trebuie imbunatatite (viteza de incarcare, design-ul, experienta utilizatorilor etc).

5. Localizarea paginilor performante (din punctul de vedere al conversiilor). Studiind performantele individuale ale paginilor site-ului si conversiile care au loc pe fiecare in parte, putem intelege in amanunt comportamentul utilizatorilor. Urmeaza calea Behavior -> Site Content -> Landing Pages si seteaza perioadele de timp, pentru a compara rezultatele trimestriale sau pe cele anuale. Urmareste trendurile negative pentru fiecare pagina si, daca una dintre acestea prezinta o scadere considerabila, cel mai probabil este vorba despre o problema izolata, care poate fi rezolvata cu usurinta. In schimb, daca trendul negativ se mentine pe mai multe pagini, ar putea fi vorba despre chestiuni tehnice ceva mai grave.

SEO - Analytics

6. Localizarea paginilor neperformante. Unele pagini au performante mai bune decat altele, iar cele din urma pot genera pierderi de trafic si vizibilitate organica, in timp. Folosind Google Analytics, poti lega aceste date de scaderea conversiilor, pentru a vedea care sunt paginile care au nevoie de o rescriere a continutului sau orice alta forma de „reimprospatare". Urmeaza calea Acquisiton -> Search Console -> Landing Pages si apoi selecteaza o anumita perioada de timp, pentru a cuantifica scaderile (la fel ca mai sus, iti sugeram un interval de cel putin 6 luni, pentru reprezentativitate).

Apoi, ordoneaza tabelul dupa numarul de click-uri si afla despre care pagina vrei sa afli detalii suplimentare, spre exemplu cele legate de interogarile de cautare. Daca, sa zicem, o pagina are multe click-uri, insa un CTR (click-through rate) foarte mic, este un semnal destul de clar ca are nevoie de imbunatatiri.



Acestea sunt doar cateva dintre oportunitatile pe care ti le ofera Google Analytics, iar folosind acest tool gratuit la potentialul maxim poti descoperi piste extrem de valoroase, pentru a-ti imbunatati strategia SEO.

Hai să vorbim

Lasă optimizarea SEO și promovarea online a business-ului tău în mâinile noastre! Cu noi, crești traficul organic -> brand awareness-ul -> numărul de clienți -> vânzările -> profitul! Ce zici, îți facem o ofertă SEO personalizată?