https://www.high-endrolex.com/29

Ghid SEO pentru incepatori - Cum sa ajungi nr. 1 in Google
Ghid SEO pentru incepatori - Cum sa ajungi nr. 1 in Google

08

apr

2020

Ghid SEO pentru incepatori - Cum sa ajungi nr. 1 in Google

Esti antreprenor si ai un site pe care vrei sa il promovezi? Sau poate doresti sa incepi o cariera in acest domeniu. Indiferent de motivul pentru care te afli aici, informatiile din acest ghid SEO iti vor fi cu siguranta utile. Vei regasi aici notiuni de baza pe care ar trebuie sa le cunoasca oricine se ocupa de promovarea unui site. Mai departe, diferenta intre un incepator si un specialist o va face experienta, pe care o vei castiga in timp aplicand cele invatate.

Hai sa incepem!

Capitolul 1. Cum functioneaza motoarele de cautare

Capitolul 2. Cum sa faci un research de cuvinte cheie

Capitolul 3. SEO on-page in 10 pasi simpli – Chiar si tu poti sa o faci!

Capitolul 4. Elemente SEO tehnice pe care ar trebui sa le verifice orice specialist

Capitolul 5. Cum sa creezi continut SEO care sa te ajute sa iti cresti traficul

Capitolul 6. Optimizarea site-ului UX pentru mobil

Capitolul 7. Tot ce trebuie sa stii despre link building (optimizare SEO-offpage)

Capitolul 8. Cum sa masori rezultatele in SEO

Capitolul 1. Cum functioneaza motoarele de cautare

A optimiza site-uri fara a cunoaste cum functioneaza motoarele de cautare este ca si cum te-ai inscrie la maraton fara sa ai pregatirea necesara. Sigur ca sunt multi care se inscriu doar de dragul participarii si care chiar reusesc sa termine cursa, dar putini ajung sa fie pe podium.

Prin urmare, pentru a obtine pozitii de top pentru site-ul pe care il promovezi trebuie sa cunosti cum functioneaza motoarele de cautare.

Inainte de a-ti explica ce se intampla in spatele casutei de search, trebuie sa stii ca misiunea unui motor de cautare este de a scana internetul si de a indexa paginile identificate cu scopul de a lista cele mai relevante rezultate utilizatorilor.

Pentru inceput, trebuie sa intelegi ca atunci cand faci o cautare in motorul de cautare nu cauti “efectiv” pe internet, ci in baza de date detinuta de Google dupa ce a scanat si indexat ceea ce a gasit pe internet. Sau macar o parte din tot ceea ce exista in marea retea de computere interconectate.

Pentru a scana internetul, Google foloseste programe software numite “Spideri” care intra pe anumite pagini si aduna informatii despre acestea: continut, imagini, meta taguri, linkuri etc. Toate linkurile identificate pe aceste pagini sunt “urmarite” de spideri pentru a scana alte pagini.

Dupa ce colecteaza informatiile gasite intr-o pagina, Google le indexeaza in baza de date, iar la un anumit interval de timp revine asupra lor. Aceasta indexare implica nu doar memorarea informatiilor in baza de date, ci si sortarea lor cu ajutorul unui sistem de clasificare avansat.

Mai departe, urmeaza cea mai dificila etapa a unui motor de cautare si anume listarea rezultatelor relevante utilizatorilor, atunci cand acestia fac o cautare in baza de date. Iar la acest lucru Google este “campion”, deoarece reuseste in fractiuni de secunda sa acceseze baza sa de date de peste 100.000.000 de gigabytes si sa afiseze cele mai relevante rezultate.

Ghid SEO: Cum stabileste Google ce rezultate sa listeze?

Exista mii sau chiar milioane de pagini cu informatii care pot fi relevante pentru o cautare. Cum reuseste Google sa le sorteze? Cu ajutorul algoritmilor din ce in ce mai performanti, desigur. De-a lungul timpului, acestia au fost perfectionati pentru a intelege cat mai bine intentiiile utilizatorului, dar si informatiile din paginile indexate. Cu alte cuvinte, acestia incearca sa inteleaga ce cauta utilizatorul si sa listeze cele mai relevante informatii.

Continutul, linkurile si machine learning-ul (Rank Brain) sunt cei mai importanti factori de pozitionare, dupa cum a declarat si Andrey Lipattsev, Google Search Quality Senior Strategist.

Continutul determina relevanta contextuala. Modul in care este realizat, combinat cu contextul in care este plasat si linkurile la care face trimitere determina cum este acesta indexat si la ce interogari (cautari) ar putea sa raspunda.

Linkurile determina autoritatea si relevanta. Google foloseste linkurile nu doar pentru a descoperi noi pagini, ci si pentru a determina autoritatea site-urilor. Autoritatea unui site face referire la cat de calitativ este acesta si este determinata tinand cont de mai multi parametri.

Machine learning-ul determina intentia utilizatorului. Cu ajutorul algoritmului Rank Brain Google colecteaza informatii despre comportamentul utilizatorilor pentru a lista cele mai relevante rezultate.

Pe langa cele mentionate mai sus, limba, locatia si dispozitivul folosite sunt, de asemenea, factori care contribuie la listarea rezultatelor.

To be continued…

Acum ca stii cum functioneaza motoarele de cautare si cum sunt listate rezultatele, este timpul sa afli care este primul pas pe care trebuie sa il faci pentru a promova un site, anume cum sa faci un research de cuvinte cheie.

Capitolul 2. Cum sa faci un research de cuvinte cheie

Primul pas in conceperea oricarei strategii de optimizare SEO este research-ul de cuvinte cheie. Acest proces implica identificarea cuvintelor pe care utilizatorii le folosesc pentru a cauta produse/servicii/informatii relevante pentru domeniul tau de activitate.

Odata identificate cuvintele cheie, iti vei putea optimiza on-page site-ul, vei putea realiza continut interesant pentru clientii tai si vei putea construi linkuri externe.

La inceput poate fi dificil sa iti dai seama ce cuvinte cheie sa alegi, insa punctul de plecare este activitatea ta si identificarea audientei pe care o targetezi. Care sunt potentialii tai clienti si ce interese au acestia? Ce probleme au? Cum cauta produsele/serviciile pe care le oferi?

Numai raspunzand la aceste intrebari iti poti face o lista preliminara de cuvinte cheie pe care le vei putea targeta.

Ghid SEO: Ce tool-uri poti sa folosesti pentru a face un research de cuvinte cheie?

Dupa ce ai facut o lista preliminara de cuvinte cheie urmatorul pas ar fi sa verifici cat de des cauta internautii aceste cuvinte.

Poti folosi tool-uri precum SEO Monitor Keyword Tool sau Ubersuggest by Neil Patel cu care poti vedea nu doar volumul de cuvinte cheie, ci si competitia sau alte statistici interesante. Totodata, folosind aceste tool-uri poti identifica idei de cuvinte cheie pe care le poti adauga la lista pe care ai conceput-o.

Ghid SEO pentru incepatori: De ce trebuie sa tii cont atunci cand faci un research de cuvinte cheie?

Trebuie sa stii ca nu exista o formula exacta dupa care sa identifici cuvintele cheie potrivite pentru site-ul tau. Strategia variaza in functie de cinci factori cheie:

1. Volumul de cuvinte cheie – Cati oameni cauta produsele/serviciile pe care le oferi? Cu cat exista mai multe cautari pe un cuvant cheie, cu atat audienta targetata este mai mare, dar si competitia. Totodata, daca nu exista cautari pe cuvintele cheie alese, inseamna ca inca nu exista piata pentru ceea ce oferi tu si ca trebuie sa o creezi.

2. Relevanta – Ai identificat cuvinte cheie care au un volum mare de cautari, dar cat de relevante sunt acestea pentru business-ul tau?

Daca, de exemplu, vinzi laptopuri second hand, nu ar fi indicat sa targetezi cuvinte cheie precum “laptopuri” sau “laptopuri noi”, pentru ca cei care fac astfel de cautari cel mai probabil sunt interesati de un laptop nou. In schimb, ar fi recomandat sa targetezi cuvinte cheie precum “laptopuri ieftine” sau “laptopuri second hand”.

3. Bugetul de care dispui – Daca bugetul de promovare nu este foarte mare, atunci poate ar fi mai indicat sa alegi cuvinte cheie long tail, deoarece acestea au o rata de conversie mai mare. Daca ai un buget de promovare care iti permite sa investesti si in advertoriale sau alte surse de promovare, atunci poti alege cuvinte cheie care au un volum mai mare de cautari.

4. Competitie – Este foarte important sa stii care sunt competitorii tai, deoarece vei avea la cine sa te raportezi atunci cand iti optimizezi site-ul. Daca vei concura cu site-uri puternice care invesc bugete mari in promovare, atunci poate fi o idee buna sa alegi cuvinte cheie cu un volum mai mic de cautari. Daca pe domeniul tau de activitate competitia nu este mare, atunci poti optimiza pe cuvintele cheie cu cel mai mare volum de cautari.

5. Business-ul tau – Nu in cele din urma, un rol foarte important in SEO il joaca business-ul tau. Care sunt obiectivele tale? Care sunt avantajele tale competitive? Care sunt produsele/serviciile care iti aduc cel mai bun profit? Sunt doar cateva lucruri pe care ar trebuie sa le ai in vedere atunci cand faci un studiu de cuvinte cheie.

Cum sa organizezi cuvintele cheie in functie de intentia de cautare?

Dupa ce ai filtrat lista tinand cont de cele mentionate mai sus, ar trebui sa ai cuvinte cheie cat mai diverse, unele chiar compuse. Pe cele din urma utilizatorii le folosesc pentru a filtra rezultatele si poarta denumirea de cuvinte cheie long-tail. In functie de intentia pe care o au utilizatorii atunci cand fac o cautare, se folosesc anumite cuvinte cheie, care pot fi incadrate in niste “tipare”. Spre exemplu:

1. Cautari cu intentia de informare – utilizatorul cauta informatii legate de cineva sau ceva anume.



2. Cautari cu intentia de a naviga pe o anumita pagina – utilizatorul cauta sa viziteze o anumita pagina de pe internet.



3. Cautari cu intentia de a cumpara – utilizatorul cauta sa faca o achizitie, cum ar fi un telefon sau un laptop.



4. Cautari cu intentia de a gasi ceva local – utilizatorul cauta sa gaseasca ceva intr-un oras anume, cum ar fi o cafenea, o pizzerie, un restaurant, etc.



5. Cautari cu intentia de a influenta decizia de cumparare – utilizatorul cauta comparatii intre produse pentru a se decide care este cel mai bun pentru nevoile sale.



Nu in ultimul rand, pentru a te asigura ca faci alegerile corecte indiferent de cuvintele cheie alese, verifica paginile cu rezultate si asigura-te ca acestea listeaza ceea ce te astepti tu sa listeze. Spre exemplu, daca vinzi camere de supraveghere cu infrarosu si optimizezi site-ul pentru “camera ir”, s-ar putea sa nu te ajute prea tare. Google nu prea face diferenta intre limbi si de multe ori afiseaza si rezultate in engleza.



Acum ca stii cum sa iti alegi cuvintele cheie pentru afacerea ta, este timpul sa le folosesti pentru a-ti optimiza site-ul.

Capitolul 3. SEO on-page in 10 pasi simpli – Chiar si tu poti sa o faci!

Optimizarea SEO on-page este unul dintre cele mai importante procese care contribuie la obtinerea unor pozitii fruntase. Daca site-ul tau nu este optimizat atat pentru motoarele de cautare, cat si pentru utilizatori, atunci sansele de reusita sunt minime.

Ghid SEO pentru incepatori: Ce este SEO on-page?

SEO on-page reprezinta procesul de optimizare a fiecarei pagini din site cu scopul de a obtine pozitii fruntase in Google. Acesta implica atat optimizarea elementelor tehnice ale site-ului, cat si continutul din pagini. Toate acestea contribuie la o mai buna intelegere si indexare a site-ului de catre motoarele de cautare.

Procesul de optimizare on-page se realizeaza pe baza unor cuvinte cheie prestabilite. Daca inca nu ai realizat un studiu de cuvinte cheie, iti recomand sa citesti inainte Capitolul 2. Cum sa faci un research de cuvinte cheie.

Daca ai deja o lista de cuvinte cheie pentru afacerea ta, atunci este timpul sa incepi sa optimizezi paginile site-ului.

Ghid SEO: Pasii pe care trebuie sa ii urmezi pentru a-ti optimiza site-ul

1. Creeaza un Meta title atractiv



Meta titlul este cel mai important element pe care trebuie sa il ai in vedere cand faci optimizarea on-page. Acesta este primul lucru pe care il “vede” Google atunci cand iti indexeaza site-ul, dar si utilizatorii cand gasesc site-ul tau in paginile cu rezultate.

Meta titlul trebuie sa fie scurt (600 pixeli, echivalentul a 50-60 de caractere cu tot cu spatii), sa includa cuvinte cheie si formulari cat mai interesante. Cu cat meta titlul este mai atractiv, cu atat ai mai multe sanse ca utilizatorii sa dea click pentru a vizita site-ul tau.

2. Meta descriere



Daca meta titlul este headline-ul pe care Google il afiseaza in paginile cu rezultate, meta descrierea este intro-ul afisat sub acesta.

Meta descrierea ar trebui sa fie un rezumat a ceea ce se regaseste in pagina, sa includa cuvinte cheie si formulari call-to-action care sa indemne utilizatorii sa dea click. Lungimea meta descrierii nu ar trebui sa depaseasca 158 de caractere (cu tot cu spatii) sau 920 pixels.

Continut

Pe langa elementele tehnice care tin de optimizarea SEO on-page, continutul joaca, de asemenea, un rol foarte important. In functie de specificul paginii create, continutul trebuie adaptat si optimizat tinand cont de cuvintele cheie identificate.

Internetul abunda in pagini de continut, de aceea este important sa te asiguri ca ceea ce publici raspunde preocuparilor utilizatorilor, este unic si interesant. Afla mai multe informatii despre acest subiect in Capitolul 5. Cum sa creezi continut SEO care sa te ajute sa iti cresti traficul.

Structura URL-ului



URL-ul paginii ar trebui sa fie scurt, descriptiv si usor de citit pentru a fi indexat corect de motoarele de cautare. Lungimea URL-ului nu ar trebui sa depaseasca 100 de caractere. De asemenea, acesta ar trebui sa includa cuvinte cheie care descriu ce se regaseste in pagina.

Headinguri

Google verifica headingurile site-ului tau pentru a intelege structura si continutul fiecarei pagini. Headingurile sunt titluri sau subtitluri ce pot fi de la 1 pana la 6, cu ajutorul carora ar trebui sa structurezi continutul din pagina. Cel mai important este headingul 1 (sau H1), iar acesta este recomandat sa apara o singura data in pagina. Headingurile H2 si H3 pot aparea de mai multe ori.

Alt taguri



Imaginile contribuie la o mai buna experienta a utilizatorilor. Insa, daca acestea nu sunt optimizate, Google nu va sti ce descriu si nu le va indexa cum trebuie.

Pentru a optimiza imaginile este important sa denumesti fisierul folosind cuvinte cheie. Totodata, atunci cand incarci fisierul pe site este important sa optimizezi titlul si ALT tagul (textul alternative) folosind, de asemenea, cuvinte cheie. Cuvintele cheie pe care le introduci ar trebui sa descrie ce semnifica imaginea.

Linkuri interne

Google foloseste atat linkurile outbound cat si linkurile interne pentru a indexa site-urile.

Pentru a realiza o optimizare SEO on-page corecta este esential sa creezi linkuri interne. Acestea ar trebui sa faca trimitere catre cele mai importante pagini din site sau catre pagini care au un continut similar.

Foarte importante sunt si ancorele pe care le folosesti pentru a face trimitere catre aceste pagini. Ideal ar fi ca acestea sa includa cuvinte cheie si sa faca referire la subiectul paginii.

Linkuri outbound

Linkurile outbound sunt linkuri care fac trimitere catre alte site-uri decat cel propriu. Acestea ajuta site-ul tau sa devina mai relevant si mai “credibil” pentru motoarele de cautare, ceea ce se traduce prin pozitii mai bune.

S-a dovedit ca site-urile care au linkuri outbound tind sa rankeze mai bine decat cele care nu au astfel de linkuri. Este important sa faci trimitere catre site-uri de calitate si care au legatura cu domeniul tau de activitate.

Viteza de incarcare

In era tehnologiei, utilizatorii se asteapta ca site-ul tau sa se incarce rapid. O viteza de incarcare slaba iti poate afecta rata de conversie, dar si pozitiile. Pentru a identifica problemele care afecteaza viteza de incarcare a site-ului poti folosi tool-urile Page Speed Insights sau GTMetrix.

Schema.org

Daca ai pus toate elementele de optimizare SEO on-page la punct, foloseste schema.org pentru a ajuta motoarele de cautare sa inteleaga si mai bine continutul site-ului tau.

Cu ajutorul schema.org iti poti optimiza site-ul folosind microformate pentru a defini exact ce se regaseste in pagina.

Acest proiect a fost dezvoltat de mai multe motoare de cautare (Google, Yahoo, Bing si Yandex) pentru a ajuta webmasterii sa structureze mai bine informatia de pe site-ul lor.

Concluzie

Task complete! Daca ai parcus toti cei 10 pasi, inseamna ca site-ul tau este optimizat pentru motoarele de cautare si gata sa converteasca vizitatorii in clienti.

Optimizarea SEO On-page impreuna cu elementele SEO tehnice, de care poti citi in capitolul urmator, ajuta motoarele de cautare sa inteleaga mai bine cuvintele cheie pe care le targetezi si continutul site-ul tau.

Capitolul 4. Elemente SEO tehnice pe care ar trebui sa le verifice orice specialist

Se vorbeste adesea despre SEO ca fiind doar on sau off-page. Insa, un continut bun si backlinkuri de calitate nu sunt suficiente daca din punct de vedere tehnic site-ul are lacune.

Nicio casa nu va rezista prea mult daca fundatia sa este executata gresit, cum nici un site nu va ajunge sa ocupe pozitii fruntase daca din punct de vedere tehnic are probleme.

Prin urmare, acest capitol al ghidului SEO pentru incepatori este dedicat aspectelor tehnice pe care ar trebui sa le cunoasca orice specialist. Totodata, orice audit SEO ar trebui sa includa aceste elemente, pentru a te asigura ca site-ul este in regula din punct de vedere tehnic.

Indexare

Sitemap XML

Un sitemap XML este un fisier care contine toate paginile site-ului. Cu ajutorul sitemap-ului XML motoarele de cautare pot vedea si intelege structura site-ului si pot descoperi continutul postat recent.

Ghid SEO pentru incepatori - Ce ar trebui sa verifici la un sitemap XML?

    • Ca este la zi – Asigura-te ca sitemap-ul se actualizeaza de fiecare data cand postezi continut pe site. Poti face asta accesand link-ul sitemap-ului si verificand care este ultima data la care a fost actualizat.

    • Ca este inclus in fisierul robots.txt – Pentru o indexare mai buna, motoarele de cautare recomanda inserarea URL-ului sitemap-ului si in fisierul robots.txt.

    • Ca este structurat corect – In cazul in care site-ul are peste 50.000 de pagini este recomandat sa le grupezi in mai multe sitemap-uri, pentru ca motoarele de cautare sa le poata indexa corect.

    • Ca este introdus in Google Search Console – Pentru a te asigura ca toate paginile site-ului tau sunt indexate ideal ar fi sa incarci sitemap-ul in tool-ul Google Search Console. Aici vei gasi mai multe detalii https://support.google.com/webmasters/answer/183668?hl=en 

Robots.txt

Robots.txt este un fisier cu ajutorul caruia poti arata motoarelor de cautare ce pagini din site sa scaneze si ce pagini sa nu scaneze. In general, motoarele de cautare cauta fisierul robots.txt imediat ce intra pe un site. De aceea, este important ca acesta sa existe.

Totodata, cu ajutorul acestui fisier poti restrictiona accesul anumitor roboti ai motoarelor de cautare.

Ce ar trebui sa verifici la un fisier robots.txt?

Paginile indexate – Asigura-te ca in fisierul robots.txt nu sunt blocate sectiuni pe care vrei ca robotii motoarelor de cautare sa le indexeze. Poti face asta verificand manual fisierul numesite.ro/robots.txt sau folosind tool-ul Google Robots.txt Tester.

Paginile restrictionate – Sunt cazuri in care este necesar sa restrictionezi accesul robotilor motoarelor de cautare. De exemplu, poti restrictiona paginile de admin sau checkout unde exista date personale. Sau poti restrictiona accesul unor roboti care nu doresti sa iti scaneze site-ul.

Iata ca model fisierul robots.txt al site-ului emag.ro.



Setarea unei versiuni preferate a site-ului

Cu sau fara www? O intrebare pe care multi si-o pun. Raspunsul este ca nu prea conteaza! Important este sa alegi una dintre variante si sa instiintezi motoarele de cautare de alegerea facuta printr-un redirect 301.

Hreflangs pentru limba sau site-uri multilingv

Atributul hreflang se foloseste pentru a informa motoarele de cautare in privinta limbii folosite pe o anumita pagina. Se recomanda folosirea atributului hreflang rel=”alternate” hreflang=”x” in special atunci cand site-ul este multilingv. Astfel, motoarele de cautare vor afisa acel continut cand cineva face o cautare in limba respectiva.

Paginatie

In cazul site-urilor, paginatia se foloseste pentru a separa continutul paginilor de produse, categoriilor sau articolelor. Este esential ca paginatia sa fie realizata corect pentru a ajuta motoarele de cautare sa inteleaga relatia dintre aceste pagini si a le indexa pe cele relevante. Totodata, daca paginatia este realizata corect, continutul duplicat este evitat.

Ce ar trebui sa verifici la paginatie?

    • Utilizarea atributelor rel=”next” si rel=”prev” – Cu ajutorul acestor atribute poti consolida paginile intr-o succesiune logica evitand aparitia continutul duplicat. Acestea au rolul de “indicatoare” pentru motoarele de cautare si trebuie inserate in <head> site-ului. Prima pagina din secventa ar trebui sa includa doar rel=”next”, iar ultima doar rel=”prev”. Mai multe exemple privind folosirea rel=”next” si rel=”prev” vei gasi AICI

    • Folosirea rel=”canonical” – Fiecare pagina aflata intr-o succesiune ar trebui sa aiba inserat rel=”canonical” catre ea insasi si nu catre prima pagina a succesiunii. In cazul site-urilor care ofera optiunea “Vezi toate produsele”, rel=”canonical” ar trebui inserat catre pagina “Vezi toate produsele”.

    • Folosirea rel=”noindex” – In trecut, se insera rel=”noindex” pe paginile din succesiune, pentru a evita continutul duplicat. Insa, aceasta practica este daunatoare deoarece Google nu va mai indexa paginile si nici nu va mai urmari linkurile din succesiune.

Existenta unor subdomenii

Un subdomeniu este o subdiviziune a unui domeniu. Acesta este folosit adesea pentru a gazdui un blog, o versiune de test sau alt continut destinat comunicarii interne. Pentru a identifica subdomeniile unui site poti folosi tool-ul Gaseste Subdomeniu. Este important ca versiunile de test sau continutul destinat comunicarii interne sa fie marcate cu rel=”noindex” pentru ca motoarele de cautare sa nu indexeze aceste pagini.

Continut nesecurizat

Se intampla adesea ca unele pagini securizate din site sa gazduiasca un continut care nu este securizat (http). Acest lucru poate afecta incarcarea acelui continut in anumite browsere sau chiar a intregii pagini. Pentru a verifica daca exista pagini care au continut nesecurizat foloseste tool-ul Website Auditor.

Redirecturi 301

Un redirect 301 este un cod prin care serverul specifica motoarelor de cautare ca o pagina a fost redirectionata permanent catre alta pagina. Redirecturile 301 trimit vizitatorii si motoarele de cautare catre un alt URL decat cel pe care l-au accesat sau tastat in browser.

Atunci cand se modifica permanent URL-ul unei pagini sau al domeniului este important sa inserezi un redirect 301. Astfel, te asiguri ca nu vei pierde backlinkurile create, ca vei preveni aparitia continutului duplicat si ca motoarele de cautare vor face transfer de autoritate catre noua pagina.

Redirecturi 302

Un redirect 302 se foloseste in cazul unor schimbari temporare pentru a directiona motoarele de cautare si utilizatorii catre o alta pagina. Printr-un redirect 302 nu se face transfer de autoritate, de aceea acesta ar trebui inserat doar pentru o scurta perioada de timp, cat are loc schimbarea in site.

Redirect chains

Redirect chains reprezinta o serie de redirecturi de la un URL-ul la altul. De exemplu, pagina numesite.ro/seo redirectioneaza catre pagina numesite.ro/optimizare-seo care redirectioneaza catre pagina numesite.ro/optimizare-seo-site.

Aceasta practica poate duce la scaderea vitezei de incarcare, o experienta negativa pentru utilizatori si motoarele de cautare si pierderea autoritatii. Identifica sirurile prea lungi de redirecturi cu ajutorul unui tool precum ScreamingFrog si inlatura redirecturile care nu sunt necesare.

Link logo

Un link pe logo-ul site-ului este indicat nu doar pentru a facilita navigarea catre homepage-ul site-ului, ci si pentru a-ti asocia brandul cu homepage-ul. Pentru a verifica ca exista, trebuie sa duci cursorul mouse-ului pe logo-ul site-ului, iar in partea stanga jos a ecranului ar trebui sa iti apara linkul inserat.

Arhitectura

Arhitectura meniu

Meniul site-ului ar trebui organizat astfel incat sa simplifice experienta utilizatorului, sa contribuie la indeplinirea obiectivelor de business si, nu in ultimul rand, sa faciliteze indexarea. Meniul site-ului ar trebui sa aiba o structura piramidala, avand cele mai importante categorii in varf.

Structura navigarii

Structura navigarii se refera la cat de repede ajung utilizatorii la informatiile dorite.

Atat motoarele de cautare, cat si utilizatorii nu ar trebui sa dea mai mult de un click pentru a ajunge la continutul cel mai important din site-ul tau. De asemenea, pentru a avea beneficii maxime din punct de vedere SEO si UX, se recomanda ca utilizatorul sa nu dea mai mult de trei click-uri pentru a ajunge la continutul dorit.



Afisare breadcrumbs

Breadcrumbs-urile au rolul unui sistem de navigare secundar cu ajutorul caruia utilizatorii pot identifica unde se afla pe site si accesa alte categorii sau pagini. Totodata, motoarele de cautare pot folosi breadcrumbs-urile pentru a urmari linkurile interne ale site-ului.

Daca site-ul are implementate breadcrumbs-uri, acestea ar trebui sa apara sub meniu.



Analiza footer

Footerul este un spatiu mai putin vizibil pentru utilizatori. De aceea, este recomandat sa il folosesti pentru a oferi informatii care sunt importante, dar care totusi nu isi au locul in meniul site-ului. De exemplu, informatii legate de companie, date de contact, politica de confidentialitate, termeni si conditii, butoane catre retelele sociale, copyright sau un formular de abonare la newsletter.

Functionalitate

Certificat de securitate SSL

Un certificat SSL creeaza o conexiune securizata intre browser si server. Utilizatorii care acceseaza site-uri fara certificat SSL sunt avertizati printr-un mesaj ca nu beneficiaza de o conexiune sigura. Totodata, Google cere ca toate site-urile sa aiba un astfel de certificat implementat. Pentru a verifica daca site-ul are un certificat SSL valid si instalat corect poti folosi tool-ul SSL Test.

Viteza de incarcare

Utilizatorii se asteapta ca site-urile pe care le acceseaza sa se incarce cat mai repede posibil. Mai mult decat atat, Google recomanda ca viteza de incarcare sa fie de sub doua secunde. Pentru a verifica viteza de incarcare a unui site poti folosi tool-ul GTMetrix.

Mobile friendly

De mai bine de un an, Google a inceput sa indexeze ca versiune primara a site-urilor pe cea de mobil. Cu alte cuvinte, versiunea de mobil a unui site determina modul in care acesta este pozitionat atat pe mobil, cat si pe desktop.

Folosind Google Mobile-Friendly Test poti verifica daca versiunea de mobil a site-ului este realizata corect si ofera o experienta placuta de navigare utilizatorilor.

Pagina 404

Pagina 404 este afisata utilizatorilor atunci cand acceseaza o pagina care nu exista in site. Cauzele pot fi multiple: poate pagina nu mai exista, poate URL-ul a fost schimbat sau poate utilizatorul l-a tastat gresit in browser. Pentru a impiedica vizitatorii sa paraseasca site-ul este recomandat sa optimizezi pagina 404.

Ghid SEO - Ce trebuie sa faci pentru a optimiza pagina 404?

    • In primul rand trebuie sa verifici daca site-ul tau are o pagina 404. Tasteaza numesite.ro/xmxk (sau orice alte litere la intamplare) si vezi daca iti apare. Daca nu exista, trebuie sa creezi una;

    • Foloseste un limbaj prietenos pentru a instiinta vizitatorii ca pagina pe care o cauta nu exista;

    • Insereaza o casuta de search pe care sa o poata folosi pentru a cauta ce doresc;

    • Insereaza linkuri catre homepage si/sau alte pagini relevante din site.

SEO on-page

Verificarea continutului duplicat

Unul dintre elementele SEO tehnice problematice este continutul duplicat.

Daca site-ul are meta taguri duplicate, exista riscul ca Google sa nu le ia in considerare. Pentru a verifica daca exista meta taguri duplicate, scaneaza site-ul folosind CognitiveSEO si rescrie meta titlurile sau meta descrierile cu probleme. Tine cont ca acestea ar trebui sa fie unice, descriptive si atractive pentru utilizatori.

In cazul paginilor cu un continut duplicat, exista riscul ca acestea sa fie surclasate. Pentru a identifica paginile care au continut duplicat poti folosi tool-ul Siteliner.com. In cazul paginilor care au textul duplicat (ce se regaseste in <body>), singura solutie este reformularea acestuia. Pentru paginile similare ca structura, se recomanda implementarea rel=”canonical”. Un exemplu ar fi paginile de produse care se regasesc pe mai multe culori.

Audit Google Search Console

Sincronizare Google Analytics si Google Search Console

Google Analytics si Google Search Console sunt doua tool-uri foarte utile pentru orice business online. Cu ajutorul lor poti vedea statistici legate de site, probleme SEO tehnice, dar si alte informatii cu ajutorul carora poti imbunatati vizibilitatea site-ului si experienta utilizatorilor. Sincronizarea lor iti permite sa vezi in Google Analytics cuvintele cheie prin care site-ul tau a fost accesat si statistici legate de comportamentul utilizatorilor.

Pentru a verifica daca cele doua sunt sincronizate, mergi in contul de Google Analytics > Achizitii > Google Search Console.

Verificare erori de mobil

Asa cum am mentionat mai sus, versiunea de mobil a site-ului este cea indexata de Google si luata in considerare pentru a pozitiona site-ul. Cu ajutorul tool-ului Google Search Console poti verifica daca sunt probleme de folosire a versiunii de mobil.

In contul Google Search Console, in coloana din stanga la Imbunatatiri > Versiune mobil poti verifica daca exista probleme.

Verificare status pagini

In Google Search Console poti vedea si statistici legate de indexarea paginilor site-ului, cum ar fi: cate pagini sunt indexate, ce pagini dau erori sau ce pagini sunt blocate prin robots.txt. Aceste informatii sunt disponibile in coloana din stanga la sectiunea “Indexare” din contul Google Search Console.

Integrare retele sociale

Cont Google My Business

Google My Business este un tool care iti permite sa gestionezi modul in care este afisata afacerea ta in paginile cu rezultate Google sau in Harti.

Optimizarea SEO a contului GMB este foarte importanta deoarece astfel ai mai multe sanse ca business-ul tau sa apara in panelul cu cele trei rezultate locale. Totodata, atunci cand cineva face cautari dupa numele business-ul tau, Google va afisa in partea dreapta un panou cu informatiile furnizate de tine.

Setare Open Graph Protocol

Open Graph Protocol este un tag inserat in site prin care Facebook “culege” anumite elemente dintr-o pagina si le afiseaza in retea atunci cand un utilizator da share. Practic cu ajutorul Open Graph Protocol poti sa setezi ce imagine, titlu sau descriere sa preia Facebook atunci cand cineva impartaseste continutul tau.

Pentru a verifica exista acest tag trebuie sa mergi in sursa paginii si sa faci o cautare dupa “og”.

Capitolul 5. Cum sa creezi continut SEO care sa te ajute sa iti cresti traficul

 “Oamenii nu citesc continut doar pentru ca exista, citesc doar daca ii intereseaza”

Acest lucru ar trebui sa il ai in minte inainte de a scrie continut pentru site-ul sau blogul tau. Orice strategie SEO de succes are la baza un continut realizat eficient. Pentru a obtine beneficii maxime, continutul tau nu trebuie sa fie optimizat doar pentru motoarele de cautare, ci trebuie sa fie si interesant pentru oameni.

Pe langa “interesant”, daca vrei intr-adevar sa atragi trafic pe site-ul tau, continutul tau ar trebui sa ofere raspunsuri la o problema care ii preocupa pe oameni.

Probabil te intrebi deja cum ai putea sa faci asta. Ei bine, in continuare vei afla tot ce trebuie sa stii pentru a scrie continut optimizat SEO care sa te ajute sa iti depasesti competitia si sa atragi trafic pe site-ul tau.

Iata ce vei afla in acest capitol:

    • Ce inseamna, de fapt, continut optimizat SEO?

    • Tipuri de continut optimizat SEO

    • Cum sa identifici cuvintele cheie pentru care trebuie sa optimizezi articolele?

    • Cum sa scrii continut SEO util pentru oameni?

    • Cum sa iti editezi continutul astfel incat sa fie indexat bine de Google?

Ghid SEO pentru incepatori - Ce inseamna, de fapt, continut optimizat SEO?

In termeni simpli, optimizarea continutului se refera la repetarea unor cuvinte cheie de mai multe ori in cadrul textului. Insa, pentru a obtine pozitii fruntase in Google si a atrage trafic pe site-ul tau, este nevoie ca acel continut sa raspunda intentiei de cautare a utilizatorului sau sa rezolve o problema a acestuia.

Cu alte cuvinte, trebuie sa creezi continut care este interesant pentru utilizatori si bine optimizat pentru motoarele de cautare. Mai mult decat atat, acest proces trebuie realizat constant, pentru a tine pasul cu cerintele utilizatorilor si cu schimbarile de algoritm ale motoarelor de cautare.

Tipuri de continut optimizat

Pagini de categorii – Optimizarea paginilor de categorii este foarte importanta deoarece cu acestea vei lista in paginile cu rezultate, pe anumite cuvinte cheie. Chiar daca nu poti include foarte mult text, este esential sa ai in vedere elementele SEO tehnice, pentru a obtine beneficii maxime.

Pagini de produs – Optimizarea paginilor de produs este foarte importanta pentru orice magazin online. Pe langa faptul ca ai mai multe sanse sa obtii pozitii fruntase cu aceste pagini pe cuvinte cheie long tail, acest lucru iti poate aduce beneficii si in campaniile PPC.

Articole de blog – Google recomanda ca site-urile sa aiba in permanenta continut actualizat pe site. Sa publici constant articole optimizate pe blog poate fi o strategie buna pentru a-ti creste pozitiile site-ului, dar si de a obtine brand awareness.

Articole – Aici putem incadra majoritatea articolelor aparute in presa: comunicate de presa, advertoriale, articole de PR sau interviuri. In general, cam tot ce publici pentru compania ta ar trebui sa aiba in vedere si SEO.

Ghiduri – Ghidurile pot fi o modalitate excelenta de a-ti promova site-ul. Atunci cand sunt realizate ingenios, pot capata notoritate, ceea ce inseamna mai multe backlinkuri pentru site-ul tau si brand awareness pentru compania ta.

Pagini FAQ – Paginile FAQ sunt o modalitate excelenta de a raspunde nevoilor audientei tale, iar optimizandu-le ai sanse sa obtii pozitii fruntase in Google.

Cum sa identifici cuvintele cheie pentru care trebuie sa optimizezi articolele?

Google a inceput sa “inteleaga” din ce in ce mai bine continutul. Insa, pentru a determina relevanta contextuala a acestuia, este important sa folosesti cuvinte cheie. Acestea ar trebui alese in functie de audienta pe care o targetezi si de obiectivele tale.

Daca ai un business aflat in inceput de drum pe un domeniu in care competitia este mare, atunci ar fi indicat sa alegi cuvinte cheie long-tail. Acestea nu sunt, de regula, targetate de marile branduri, iar daca vei realiza continut bine optimizat, ai sanse sa obtii pozitii fruntase in Google.

Pe de alta parte, daca ai un brand puternic si un buget de marketing suficient de mare incat sa iti permiti sa investesti in a produce continut constant si a crea backlinkuri pe site-uri puternice, atunci poti targeta si cuvinte cheie generice, care au un volum mai mare de cautari.

Indiferent de strategia pe care o concepi, inainte de a scrie trebuie sa faci un studiu de cuvinte cheie. Cum ar trebui sa faci asta, dar si alte ponturi despre alegerea cuvintelor cheie potrivite, vei gasi in Capitolul 2. Cum sa faci un research de cuvinte cheie, dedicat acestui proces.

Cum sa scrii continut SEO util pentru oameni?

Un studiu realizat de DemandGen Report in 2019 arata ca utilizatorii au din ce in ce mai putin timp pentru a citi si a se documenta. Totodata, acestia consuma in medie intre trei si sapte tipuri de continut, inainte de a discuta cu un vanzator. Cu alte cuvinte, daca vrei sa vinzi ceva cuiva, trebuie sa te asiguri ca livrezi continutul potrivit, la momentul potrivit.

Mai mult decat atat, nu este suficient sa scrii continut bun daca vrei sa ai garantia ca vei ajunge la “inima” publicului tau tinta. Trebuie sa creezi continut care sa incite, care sa spuna o poveste si sa cucereasca publicul. Daca ar trebui sa rezum la o singura ecuatie ce inseamna continutul SEO de succes cam aceasta ar fi:

Continut SEO de succes = Cuvinte cheie + Marketing + Storytelling

Ce semnifica fiecare:

Cuvinte cheie – Indiferent de tipul continutului postat pe site, trebuie sa ai in vedere optimizarea sa. Cu alte cuvinte, este important sa faci acel research de cuvinte cheie mentionat mai sus si sa scrii tinand cont de modul in care cauta utilizatorii ceea ce vinzi. Identifica cuvintele cheie potrivite, alege sa folosesti cat mai des formulari folosite de utilizatori si genereaza continut placut pentru publicul tau tinta.

Marketing – Este important ca ceea ce scrii sa aiba in vedere si avantajele tale competitive. Cu alte cuvinte, ai grija sa prezinti informatii care te pun pe tine sau compania ta intr-o lumina favorabila.

Storytelling – Toate marile companii o fac si trebuie sa o faci si tu. Utilizatorii isi doresc sa cunoasca latura umana a brandurilor prin povestile pe care le tes in jurul lor.

Daca reusesti sa atingi toate cele trei puncte prin ceea ce scrii, atunci ai toate sansele sa generezi trafic catre site-ul tau si leaduri.

Ghid SEO: Cum sa iti editezi continutul astfel incat sa fie indexat bine de Google?

Ai putea crede ca pentru a cuceri publicul si a fi listat de Google in primele rezultate sunt suficiente actiunile mentionate mai sus? Ei bine, trebuie sa stii ca nu. Daca ai un business online sau daca promovezi unul, pentru a ajunge in top trebuie sa faci mai mult decat atat.

Pe langa cuvintele cheie si ideile din spatele continutului, exista inca alti trei factori cheie care determina motoarele de cautare sa listeze un continut in primele rezultate:

                1. Aspectele SEO tehnice ale site-ului

Indiferent de ceea ce publici pe site si de cat de bine este scris acel continut, exista cateva elemente SEO tehnice pe care daca nu le ai in vedere nu vei reusi sa ajungi in primele rezultate. Mai mult decat atat, neavand trafic organic, nu vei putea obtine conversii decat prin campanii platite.

Viteza de incarcare, structura URL-urilor, arhitectura site-ului, sunt doar cateva dintre elementele SEO tehnice pe care ar trebui sa le verifici. Afla mai multe detalii despre acest subiect in Capitolul 4. Elemente SEO tehnice pe care ar trebui sa le verifice orice specialist

                2. Modul in care este redactat continutul si structurat in pagina

Oamenii nu mai stiu sa “citeasca” in zilele noastre. Oamenii scaneaza! De cand cu telefoanele mobile, atentia utilizatorilor a scazut dramatic. Pentru a te asigura ca le captezi atentia si ca nu se plictisesc prea repede de ceea ce gasesc la tine pe site, trebuie sa ai in vedere cateva lucruri:

    • Scrie meta taguri (title si description) captivante si descriptive;

    • Editeaza textul folosind intertitluri;

    • Foloseste fraze scurte care sa includa maxim 30 de cuvinte;

    • Creeaza linkuri interne catre paginile relevante din site;

    • Insereaza linkuri catre site-uri cu autoritate mare;

    • Scrie continut de minimum 1500 de cuvinte.

                3. Linkurile externe

Linkurile externe inca sunt o parte vitala a procesului de optimizare. Daca ceea ce ai scris este captivant si cu adevarat interesant pentru cititori, atunci ai sanse sa obtii linkuri externe prin share-uri. Totodata, nu ar fi o idee rea sa incerci sa iti faci continutul cunoscut prin postarea lui in grupuri/forumuri din domeniu sau chiar pe propriile profile de pe retelele sociale.

Concluzie

Oricand ai nevoie sa scrii continut pentru site-ul tau, tine cont de ecuatia continutului SEO de succes! Doar avand in vedere toate elementele prezentate mai sus vei putea sa castigi atentie cititorilor. Iar daca vei reusi acest lucru, Google te va rasplati.

Capitolul 6. Optimizarea site-ului UX pentru mobil

Intrucat numarul de cautari pe mobile l-a depasit demult pe cel pe desktop, Google a trecut in urma cu ceva timp la "mobile first indexing". Acest lucru inseamna ca prioritizeaza versiunea de mobile a site-urilor, in detrimentul celei de desktop, in momentul in care realizeaza indexarea si ranking-ul.

Desigur, "mobile first" nu inseamna "mobile only", insa daca versiunea de mobile a site-ului tau nu este pusa la punct in mod corespunzator, acest lucru ii va atrage atentia in mod negativ lui Google. Asta cu atat mai mult cu cat majoritatea utilizatorilor folosesc dispozitive mobile, iar experienta acestora se numara printre cele mai importante criterii luate in calcul de cel mai mare motor de cautare din lume.

Prin urmare, daca nu ai o strategie SEO solida pentru mobile, nu numai ca risti sa scazi in pozitii, ci pur si simplu ignori majoritatea potentialilor tai clienti. Aceasta ar fi o greseala uriasa, asa ca, in continuare, vei afla, din ghidul SEO al optimizarii pentru mobile, cum sa te pregatesti pentru a oferi utilizatorilor o experienta cat mai placuta pe mobile.

1. Testeaza cat de "mobile friendly" este site-ul tau, cu ajutorul lui Google

Inainte sa faci orice modificare, trebuie sa afli unde te situezi din punctul de vedere al optimizarii SEO si experientei utilizatorilor pe mobile. Si cum tinta principala sunt primele pozitii in Google, iti recomandam tocmai testul de "mobile friendliness" pus la punct de gigantul american. In cazul fericit, dupa ce introduci URL-ul site-ului si apesi butonul "Run Test", vei primi urmatorul mesaj, cum s-a intamplat in cazul site-ului agentiei noastre:



In caz contrar, adica daca pagina ta NU este mobile friendly, este clar ca mai ai de lucru. Google iti pune la dispozitie un raport detaliat, aratandu-ti care sunt partile bune si care sunt partile mai putin bune, pentru ca tu sa poti face modificarile aferente.

Apoi, asigura-te ca botii motorului de cautare iti pot scana (crawl) site-ul fara mare efort, gasind toate paginile importante. Daca unele dintre acestea lipsesc, trebuie sa iti indrepti atentia catre Google Search Console. Mai exact, in tab-ul de Crawl, la Crawl Errors, vei avea acces la sectiunea de mobile (Smartphone). Un grafic detaliat si o lista de erori iti stau la dispozitie si abia asteapta sa fie indreptate.

2. Asigura-te ca viteza de incarcare a site-ului este de sub 2 secunde

Nu este de ajuns sa investesti in cuvintele cheie potrivite, sa rankezi pe primele pozitii in Google, iar oamenii sa ajunga pe site-ul tau. Odata acolo, ei trebuie sa petreaca o perioada cat mai lunga de timp si in niciun caz sa nu paraseasca site-ul dupa ce viziteaza o singura pagina, intrucat acest lucru genereaza bounce rate.

Mult mai des decat continutul inadecvat, se intampla ca utilizatorii sa paraseasca site-ul tau din cauza vitezei de incarcare prea mari. De altfel, un studiu recent arata ca 53% dintre utilizatori parasesc site-urile de mobile daca acestea nu se incarca in 3 secunde. Tocmai de aceea, am precizat ca 2 secunde trebuie sa fie timpul maxim in care continutul sa inceapa sa fie vizibil.

Si aceasta etapa trebuie sa inceapa tot cu un test de la Google, mai exact Mobile Speed Test. In cazul in care rezultatele nu sunt satisfacatoare, motorul de cautare iti va oferi cateva sfaturi prin care timpul de incarcare sa scada. Sugestiile noastre, la prima vedere, ar fi urmatoarele: schimbarea hosting-ului, comprimarea imaginilor mari, minimizarea codului, website caching etc.

3. Asigura-te ca fiecare interactiune a utilizatorilor cu site-ul tau este impecabila

Avand in vedere ca atat rabdarea, cat si atentia utilizatorilor sunt din ce in ce mai limitate, dar si ca acestia folosesc din ce in ce mai multe dispozitive mobile diferite (smartphone, tableta etc), ei nu vor tolera multe erori. De fapt, este foarte probabil ca atunci cand site-ul tau se dovedeste pentru prima oara "unresponsive" (nu raspunde, se blocheaza, merge sacadat etc), acestia sa il paraseasca definitiv.

Pentru a asigura utilizatorilor o experienta cat mai placuta, trebuie sa investesti intr-un design ajustabil, in care elementele sa se redimensioneze automat in functie de marimea ecranului (fie ca vorbim despre desktop, mobile etc). In acest sens, Wordpress este una dintre cele mai la indemana solutii, intrucat poti alege teme si plugin-uri ajustabile. Daca optezi pentru o alta platforma, iti sugeram si un web developer priceput.

4. Optimizeaza continutul site-ului tau pentru cautarile vocale

Cautarile vocale au devenit din ce in ce mai frecvente, iar specialistii in marketing online preconizeaza ca 2020 va fi anul in care vor "exploda". Motivul este logic: sunt usor de realizat, chiar si fara a atinge smartphone-ul. Pentru SEO, insa, schimbarea este una importanta, intrucat continutul trebuie optimizat in consecinta.



Iata cativa pasi pe care trebuie sa ii urmezi pentru a avea sanse mai mari sa figurezi in casutele cu raspunsuri (answer boxes) de pe Google:

- foloseste cuvinte cheie de tip long tail, sub forma de intrebare, naturale din punct de vedere conversational;

- in sectiunea FAQ (intrebari frecvente), raspunde scurt si la obiect, in maximum 30 de cuvinte (conform unui studiu Backlinko, majoritatea rezultatelor generate in urma cautarilor vocale au sub aceasta lungime);

- formuleaza subtitlurile (heading-urile) drept intrebari;

- include liste si tabele in continutul articolelor de blog de pe site.

5. "Betoneaza-ti" site-ul din punct de vedere tehnic

Exista cateva tactici de SEO tehnic pe care ar trebui sa le implementezi, pentru a obtine rezultate notabile pe mobile:

- investeste, daca nu ai facut-o deja, intr-un certificat SSL care sa iti "mute" site-ul de pe http:// pe https://. Mesajul "not secure", afisat de Google la intrarea pe site-uri care inca nu s-au mutat pe HTTPS i-ar putea face pe utilizatori, pe buna dreptate, sa refuze sa isi dea datele personale sau sa faca orice fel de cumparaturi online;

- pune la punct un sitemap, care sa ii permita lui Google sa scaneze mai usor intreg site-ul. Poti folosi fie Yoast SEO, care creeaza automat sitemap-uri, fie un generator de sitemap-uri XML;

- foloseste Accelerated Mobile Pages (AMP) de la Google, cu ajutorul caruia paginile site-ului tau se vor incarca mai repede, vor avea un design mai aerisit si, in general, vor fi mai mobile friendly;

- foloseste Schema markup, microdate care il ajuta pe Google sa inteleaga contextul din spatele fiecarei pagini si sa o afiseze in mod corespunzator.

Concluzii

Optimizarea SEO a site-ului pentru mobile in 2020 ar trebui sa aiba in centrul sau utilizatorul: concentreaza-te pe UX, incearca sa le intelegi intentiile de cautare si utilizeaza cu precadere cuvintele cheie pe care le folosesc si ei. Asa cum am mentionat si in mini ghidul SEO pentru incepatori de mai sus, nu uita de cautarile vocale si de viteza de incarcare si adauga in "cocktail" si un strop de SEO tehnic, pentru ca rezultatul sa fie cel dorit.

Capitolul 7. Tot ce trebuie sa stii despre link building (optimizare SEO-offpage)

Inainte de aparitia Internetului si a magazinelor online, oamenii si canalele de media traditionale erau mijloacele prin care o companie se putea promova. Cu cat existau mai multi oameni care recomandau un brand, cu atat acesta avea mai multe sanse sa devina mai cunoscut.

Daca ar fi sa ne gandim in termeni simpli, cam asa procedeaza si Google atunci cand clasifica site-urile: cu cat un site este mai recomandat de alte site-uri care au o reputatie buna, cu atat are mai multe sanse sa fie afisat mai sus in paginile cu rezultate. Cand spun recomandat nu ma refer doar la mentionarea sa, ci si la a face trimitere catre acesta printr-un link.

Dar ce inseamna de fapt un backlink si de ce este atat de important link building-ul in SEO? Ce strategii ai putea incerca? Cum sa construiesti o campanie de promovare SEO de succes? Voi raspunde la toate aceste intrebari in cele ce urmeaza.

Ghid SEO pentru incepatori: Ce este un backlink?

Backlink-ul este un cod HTML folosit pentru a face trimitere catre un alt site. Ne putem referi la un backlink ca fiind un vot. Daca site-ul X face trimitere catre site-ul Y, atunci inseamna ca site-ul Y este un site de incredere. La fel cum un politician isi poate asigura castigarea alegerilor prin numarul de voturi primite, si un site isi poate asigura prima pozitie in Google Organic prin numarul de site-uri care fac trimitere catre el.

Backlinkurile pot fi de doua tipuri: dofollow si nofollow.

Ce sunt linkurile dofollow?

Linkurile dofollow permit motoarelor de cautare sa urmareasca pagina catre care fac trimitere. Totodata, printr-un link dofollow robotii motoarelor de cautare pot face transfer de autoritate catre site-ul pe care il urmaresc.

In general, platformele sunt presetate ca linkurile construite sa fie dofollow.

Ce sunt linkurile nofollow?

Asa cum spune si numele “nofollow”, prin linkurile de acest tip robotii Google sunt informati sa nu urmareasca linkul catre care se face trimitere. Cu alte cuvinte, un site poate face trimitere catre site-ul tau, dar fara sa iti ofere “votul” sau de incredere. Chiar daca in unele situatii motoarele de cautare precum Google urmaresc link-ul tau, acestea nu vor face transfer de autoritate catre pagina ta. Ceea ce inseamna ca, din punct de vedere SEO, un astfel de backlink iti poate aduce beneficii limitate.

Atunci cand vine vorba de optimizare SEO, backlink-urile joaca un rol crucial!

Probabil ti s-a intamplat nu doar o data, ca atunci cand ai facut o cautare in Google sa vezi in primele trei rezultate site-ul Emag.ro. Cum este posibil acest lucru? Ei bine, cu ajutorul a peste 1.4 milioane de linkuri si un branding puternic. Linkurile si brandul sunt printre cei mai importanti factori de pozitionare in Google.

Prin link building iti poti creste autoritatea site-ului si traficul organic. Prin branding puternic poti castiga increderea utilizatorilor, dar si a lui Google, care doreste sa livreze cele mai bune rezultate acestora.

Cum poti sa construiesti backlinkuri pentru site-ul tau?

Daca in trecut se aplica regula “cu cat mai multe, cu atat mai bine”, astazi lucrurile nu mai stau asa. Nu toate site-urile sunt la fel! Unele domenii pot fi considerate periculoase de Google, altele pot fi virusate, iar altele pot avea grave probleme tehnice. In plus, Google a devenit foarte bun in a depista tehnicile  clasice de optimizare SEO. Prin urmare, pentru a face link building ai nevoie de o strategie bine construita, care trebuie actualizata permanent pentru a tine pasul cu schimbarile de algoritmi.

Cheia este sa faci lucrurile sa para cat mai “natural”

Cum poti face asta? 

In primul rand, trebuie sa ai in vedere diversitatea! Un profil de backlinkuri care sa arate “natural” trebuie sa includa un mix de linkuri dofollow/nofollow, optimizate pe cuvinte cheie care sa includa/sau nu brandul, provenite de la cat mai multe domenii, cu precadere fiind cele relevante pentru domeniul tau de activitate.

Next… incearca sa eviti tehnicile invechite care pot fi depistate usor de robotii motoarelor de cautare. Cand spun tehnici invechite ma refer la: linkuri site-wide, inscrieri in directoare web, retele de bloguri, schimburi de linkuri, linkuri ascunse sau publicate pe domenii expirate. Astfel de tehnici nu iti pot aduce beneficii, mai ales in tari unde piata online este competitiva, iar algoritmii lui Google sunt “rafinati”.

Last but not least, si poate cel mai important, adapteaza strategia in functie de nivelul pietei. Cu cat piata pe care o targetezi este mai concurentiala, cu atat este mai greu sa faci link building. Ce vreau sa spun este ca, poti sa auzi de specialisti SEO ca au avut succes cu inscrierile in directoare. Insa, este important sa ii intrebi si pe ce domenii au avut succes… pentru ca daca au promovat un site care vinde sosete negre din bumbac pentru dama, atunci foarte probabil au reusit usor sa obtina pozitii de top. Cate site-uri crezi ca vand astfel de produse?

Ghid SEO: Strategii concrete de link building

Daca intrebi zece specialisti SEO despre cum sa faci link building probabil ca fiecare iti va zice propria versiune despre cum trebuie sa faci asta. De ce? Pentru ca intervine acel factor numit piata de care spuneam mai sus. Online-ul se dezvolta si usor, usor, incepe sa se aseze si industria de SEO.

Cel mai important lucru pe care trebuie sa il ai in vedere atunci cand construiesti orice strategie de link building este Google. Probabil te gandesti ca raspunsul era evident, insa nu e chiar asa. Cand spun Google, ma refer la compania Google. Adica, compania care detine cel mai mare motor de cautare din lume si care doreste sa isi mentina suprematia. Cum poate face asta? Livrand cele mai bune rezultate utilizatorilor sai!

Daca Google, care investeste milioane de dolari in promovare, a pus utilizatorul pe un “piedestal” si tu trebuie sa faci acelasi lucru. Iar sfatul asta ar trebui sa il aplici nu doar in promovarea site-ului, ci in tot ceea ce faci pentru business-ul tau.

Un lucru dupa care internautul zilelor noastre sufera este informatia! Pentru a-i satisface aceasta pofta de cunoastere trebuie sa creezi continut. Nu poti sa faci link building fara continut! Acestea doua sunt interdependente. Continutul este baza link building-ului! Ca sa construiesti continut cu adevarat util si interesant pentru utilizator trebuie sa ai in vedere recomandarile din Capitolul 5. Cum sa creezi continut SEO care sa te ajute sa iti cresti traficul.

Dupa ce iti pui la punct strategia de continut, apoi incepi sa te gandesti unde sa il publici cu link.

Intr-o lume ideala, linkurile ar veni ca recomandari de la site-uri relevante pentru domeniul tau de activitate, prin parteneriate incheiate de tine. Insa, lucrurile nu se intampla asa! Sa faci parteneriate cu site-urile relevante industriei este o strategie buna, dar nu suficienta. Numarul de site-uri este limitat, iar timpul de asemenea. Ai nevoie de mai mult de atat ca sa ajungi in topul Google!

Iata cum poti sa obtii linkuri care sa te ajute castigi pozitii si trafic:

1. Fa parteneriate cu bloggerii – In Romania exista peste 96.321 de bloguri potrivit unui top realizat de Zelist. Pe langa cei nisati pe domeniul tau de activitate, poti gasi multi altii care pot fi interesati de o colaborare cu tine. Cu cat subiectul pe care il propui este mai interesant, cu atat ai mai multe sanse sa fie si ei interesati. Totodata, sunt bloggeri dispusi sa te promoveze daca le oferi produse/servicii gratuit, dar si bloggeri care cer fee-uri pentru a face asta.

2. Publica advertoriale pe site-uri de stiri – S-a tot vorbit multa vreme despre linkurile platite si despre faptul ca Google nu le agreeaza. Asa este, Google nu doreste ca banii tai de promovare sa mearga catre alte canale decat cele prin care are de castigat (PPC, Shopping Ads). Insa, pe un site de stiri robotilor le este mai greu de depistat daca articolul este platit sau nu, daca continutul este bine realizat. Prin urmare, nu te sfii sa investesti in advertoriale!

3. Creeaza un blog pe care sa publici continut util – Cand spun continut util nu ma refer doar la genul de articole obisnuite in care sa atingi subiecte de interes pentru consumator, ci continut cu adevarat original, care sa devina viral. Publicatiile, consumatori sau bloggerii obisnuiesc sa impartaseasca lucrurile care sunt cool si de interes. Ghiduri, infografice, studii, liste cu topuri, studii de caz, sunt doar cateva exemple de continut care are potential sa ajunga viral.

4. Creeaza comunitati sau implica-te in cele existente – Comunitatile sunt la moda acum. Fie ca vorbim de grupurile de Facebook, de Linkedin, urmaritorii de hashtag-uri de pe Instagram sau vechile forumuri. Toate acestea aduc laolalta oameni care au acelasi preocupari. Participand activ in aceste comunitati poti ajunge sa iti promovezi si continutul, iar daca acesta este bun, poti castiga trafic si linkuri.

5. Publica articole de PR – Daca bugetul iti permite, o campanie de PR poate fi, de asemenea, benefica si pentru SEO. Poti include linkuri in interviuri sau articole, obtinand astfel maxim de beneficii de pe urma investitiei tale.

6. Inscrie-te in retele de afiliere – Cu ajutorul retelelor de afiliere poti atrage trafic pe site-ul tau, iti poti creste conversiile si obtine linkuri. Tot ce trebuie sa faci este sa fii atent la campaniile pe care le lansezi si sa specifici exact ce linkuri ar trebui incluse in articole.

7. Investeste in testimoniale – Nu exista marketing mai puternic decat “word-of-mouth”. Recomandarile sunt unul dintre principalele motivele pentru care consumatorii aleg un brand in detrimentul altuia. Campion la aceasta strategie este Amazon si, probabil, stii deja ce vanzari are. Indeamna clientii sa scrie recenzii despre brandul tau pe retelele sociale, in Google si oriunde pot. Totodata, contacteaza persoane influente care ar putea sa scrie o recenzie despre produsele/serviciile pe care le oferi.

Concluzie

Un studiu realizat de SparkToro arata ca 41.45% dintre utilizatorii care cauta in Google dau click pe un rezultat afisat organic. Optimizarea SEO trebuie sa fie parte din strategia de marketing online a oricarui business online, iar link buiding-ul este o actiune care ar trebui realizata permanent.

Fara indoiala, nu este simplu sa gasesti surse de link building. Insa, daca urmezi sfaturile de mai sus, cu siguranta vei reusi sa creezi backlinkuri valoroase catre site-ul tau. Totodata, urmareste schimbarile care au loc in Google, focuseaza-te pe dorintele utilizatorului si cauta sa inovezi in tot ceea ce faci. Astfel, vei reusi sa iti promovezi site-ul si sa iti atingi obiectivele propuse!

Capitolul 8. Cum sa masori rezultatele in SEO

Cum stii daca investitia ta in SEO este una profitabila sau nu?

Multi antreprenori nu stiu cum sa evalueze daca pierd sau castiga bani prin serviciile de SEO pentru care platesc. Iar atunci cand nu gasesc raspunsul la aceasta dilema, cei mai multi dintre ei se indreapta catre campaniile PPC, unde “aparent” rezultatele sunt mai usor de masurat.

Spun aparent, pentru ca si in SEO rezultatele sunt usor de masurat si o sa iti arat si cum poti sa faci asta. Mai mult decat atat, trebuie sa stii ca optimizarea SEO iti poate aduce un mai bun ROI (return of investment) si un CPA (cost per acquisition) mai mic decat o campanie de PPC.

Ghid SEO: Cat de important este SEO pentru un business online?

Daca iti doresti sa ai un business de succes si sa profiti la maxim de Google Organic, trebuie sa ai un site optimizat!

Atunci cand site-ul este optimizat “ca la carte”, nu numai ca va ocupa pozitii fruntase, ci va fi placut de navigat de catre vizitatori. Toate acestea conduc la cresterea increderii si credibilitatii in randul clientilor.

Pentru a realiza acest lucru este important sa tii pasul cu schimbarile pe care motoarele de cautare le fac. Astfel vei reusi sa fii cu un pas inaintea competitorilor tai si sa ai rezultate pozitive.

SEO este o activitate complexa ce necesita timp si rabdare. Cu toate acestea, multi oameni de marketing si antreprenori ignora acest aspect. Multi dintre cei care practica aceasta activitate ajung sa fie rapid complesiti de volumul urias de informatii si de viteza cu care Google isi actualizeaza algoritmii, iar posesorii de site-uri au tendinta sa fie nerabdatori si nu inteleg de ce dureaza atat de mult sa vada schimbari.

Cat timp trebuie sa investesti in SEO pentru a avea rezultate?

Pentru a raspunde la aceasta intrebari este foarte importanta vechimea site-ului/brandului si nisa pe care activeaza.

Daca vorbim de un site nou lansat, al unul brand necunoscut, pe o nisa competitiva, atunci procesul de optimizare poate fi foarte dificil. De ce? Pentru ca exista deja sute de astfel de site-uri care investesc in promovare de ceva vreme si care au reusit sa se ocupe un loc in clasamentul Google. In acest caz, fara un buget de marketing consistent, fara o oferta comerciala buna, va fi FOARTE GREU. Procesul poate dura chiar 1-2 ani.

Daca intentia este sa ajunga sa listeze pe cuvinte cheie long tail, care au un volum mai mic de cautari, atunci timpul se reduce la 6-12 luni. De regula, site-urile brandurilor consacrate nu pun accentul in mod direct aceste cuvinte cheie, de aceea sunt in general mai usor de targetat.

Cat timp dureaza sa vezi rezultate daca site-ul tau se bucura deja de ceva vizibilitate? Mult mai putin, mai ales daca nu ai investit deja in optimizare SEO. Timpul mediu in acest caz este de 3-6 luni, pentru ca site-ul tau deja este privit cu “ochi buni” de spiderii Google si este listat organic. Cu toate acestea, astfel de cazuri sunt rare si de regula pe nise mai putin competitive.

Cum sa masori rezultatele in SEO – Indicatori KPI de baza

Adesea, specialistii SEO se rezuma doar la a masura pozitiile din Google ale unui site. Insa, un singur KPI nu este suficient pentru a trage concluzii. Cum am spus mai sus, SEO este o activitate complexa, in functie de obiectivele de marketing ale unui business stabilesti care indicatori KPI sunt relevanti. Analizand toate aceste date, vei putea sa iti faci o idee daca strategia conceputa este eficienta sau nu.

Iata opt indicatori KPI cu care poti masura succesul unei strategii de SEO:

1. Traficul Organic

Daca obiectivul tau de business este sa atragi clienti noi, atunci traficul organic este un indicator KPI foarte relevant. Traficul organic se refera la numarul de vizite venite in mod natural din Google si nu din anunturile platite.

Cu cat continutul de pe site este mai relevant pentru anumite cautari, iar experienta de navigare este una placuta, cu atat ai mai multe sanse ca site-ul tau sa fie listat in Google pe pozitii fruntase.

Poti vedea volumul de trafic organic rezultat in urma optimizarii SEO folosind Google Analytics. Acceseaza sectiunea “Achizitii”>”Tot traficul”>“Canale”, iar acolo vei putea vedea volumul de trafic pe fiecare canal.

2. Pozitiile cuvintelor cheie

Cum am mentionat si mai sus, pozitiile unui site in Google sunt cel mai adesea folosite pentru a masura rezultate in SEO. Cel mai mult specialisti SEO adora sa se laude cu locurile ocupate, mai ales atunci cand vorbim de nr 1.

Pentru a determina pozitiile pe care le ocupa un site in Google poti sa folosesti tool-ul gratuit SEOBook sau SEMRush pentru care trebuie sa platesti. Evident tool-urile gratuite sunt mai limitate decat cele platite, dar daca esti la inceput pot fi suficiente.

Cu toate acestea, trebuie sa tii cont ca acele cuvinte pe care le monitorizezi sunt doar o mica parte din cele prin care iti este accesat site-ul. Potrivit unui studiu realizat de QuickSprout 91% din trafic vine din accesari realizate pe cuvinte cheie long-tail. Sigur ca, nu le poti monitoriza pe toate acestea, insa le poti vedea folosit Google Search Console > Performanta > Interogari.

Monitorizarea pozitiilor pe cuvinte cheie care au un volum de cautari mai mare este importanta pentru orice site, deoarece asa poti sa iti dai seama daca targetezi cuvinte cheie potrivite si daca strategia ta de promovare este eficienta.

3. Numarul de backlinkuri si calitatea acestora

Backlinkurile, sau linkurile inbound, sunt unul dintre cei mai importanti factori de pozitionare in Google. Acestea sunt linkuri provenite de la alte site-uri care fac trimitere catre site-ul tau si sunt folosite pentru a masura popularitatea si autoritatea unui site.

Orice agentie SEO profesionista iti va spune ca, pentru a avea rezultate, calitatea backlinkurilor este foarte importanta. Acest lucru indica faptul caco site-ul tau este o sursa de incredere pe care alte site-uri cu autoritate o recomanda.

Pentru a vedea numarul de backlinkuri si pentru a masura calitatea acestora, poti folosi tool-ul Cognitive SEO (construit in Romania) sau Moz Link Explorer, care este gratuit.

4. Rata de conversie a vizitelor prevenite din Traficul Organic

Conversiile sunt poate cel mai important KPI pentru a masura succesul unei strategii de SEO.

Conversia are loc atunci cand o persoana intra pe site-ul tau si indeplineste o actiune pe care ti-o doresti, fie ca vorbim de vanzare, vizionarea unui clip, abonarea la newsletter, etc. Rata medie de conversie pentru magazinele online este undeva intre 2-4%. Asta inseamna ca 2-4 oameni dintr-o 100 indeplinesc acea actiune pe site-ul tau.

Pentru a monitoriza conversiile poti sa folosesti Google Analytics.

Tot ce trebuie sa faci este sa iti setezi conversia pe care doresti sa o urmaresti ca Goal in Google Analytics. Pentru a face asta, trebuie sa intri in sectiunea “Admin”.

Mai departe, vei gasi sectiunea “Goals” in coloana a treia, denumita “All site data”.

Apasa pe “New goal” si seteaza conversia pe care o doresti din template-urile presetate de Google.

Dupa ce vei seta conversia, aceasta va aparea in dashboard-ul din Google Analytics.

Mai departe, vei putea observa in “Acquisition”> “All traffic”> “Source/Medium” conversiile inregistrate pe fiecare canal.

5. CTR – Click through rate

Multi oameni de marketing online se gandesc la CTR (Click through rate) ca fiind un indicator relevant doar pentru campaniile PPC, insa rata de click este relevanta si pentru SEO.

Monitorizand CTR-ul vei putea vedea cat de multe clickuri atrag rezultatele tale din Google Organic. Rata de click poate fi afectata de pozitiile pe care le ocupa site-ul tau, dar si de meta taguri.

In Google Search Console, la sectiunea “Performance” vei putea vedea in medie cati oameni au dat click pe rezultatele tale. Acestea pot fi grupate dupa cuvinte cheie din cautari, landing pages, tari si dispozitive.

6. Domain Authority

Domain Authority (DA) este un indicator inventat de MOZ, prin care poti verifica care sunt sansele ca site-ul tau sa fie listat in Google Organic. Acesta se masoara de la 1 la 100, site-urile care au un punctaj de peste 40 fiind considerate site-uri de buna calitate.

Daca in urma eforturilor depuse pentru a-ti promova site-ul vei remarca o crestere a DA-ului, atunci inseamna ca strategia conceputa este eficienta.

7. Timpul mediu petrecut pe site

Acest indicator este extrem de important, intrucat iti arata nu doar tie, dar si motoarelor de cautare daca continutul din pagina ta este de calitate.

Daca ceea ce livrezi nu este interesant pentru vizitatori, atunci Google va depuncta site-ul tau. Daca oamenii petrec timp pe site-ul tau, inseamna ca gasesc interesant ceea ce ai publicat, deci meriti sa fii listat cat mai sus in clasament.

Pentru a vedea care este timpul mediu pe care il petrec pe site vizitatorii, trebuie sa folosesti din nou Google Analytics.

In coloana din stanga vei gasi sectiunea “Behaviour”, iar sub aceasta “Overview”. Da click pe acel buton.

Aici vei putea vedea un preview al comportamentului utilizatorilor pe site.

Daca vrei sa vezi in detaliu, da click pe “View full report” din partea dreapta jos a paginii.

Mai departe vei putea observa care sunt paginile cele mai interesante pentru vizitatori, urmarind in dreptul fiecarui link durata medie a vizitei.

Nu exista o durata medie fixa dupa care poti sa te ghidezi. Aceasta variaza in functie de marimea continutului din pagina si domeniul de activitate.

Important este sa tii cat mai mult pe site vizitatorii. Cu cat acestia petrec mai mult timp, cu atat ai mai multe sanse sa converteasca.

8. Numarul mediu de pagini vizitate

Activitatea utilizatorilor pe site este un proces care trebuie studiat in orice strategie de SEO.

Multi se focuseaza doar pe factorii externi, cum ar fi backlinkurile, insa este gresit.

Scopul principal al motoarelor de cautare este sa livreze cel mai bun rezultat utilizatorilor. Pentru a face asta, comportamentul utilizatorilor pe site este poate unul dintre cei mai importanti indicatori. Asa pot evalua daca ceea ce ai scris in pagina este relevant pentru utilizator sau nu.

Daca vizitatorii intra pe site si nu mai acceseaza si alte pagini este un semnal ca nu gasesc interesant continutul site-ului tau.

Pentru a avea rezultate pozitive trebuie sa te asiguri nu doar ca oamenii acceseaza site-ul tau din pagina cu rezultate, ci si ca odata ajunsi pe site vor mai da click si pe alte pagini. Daca se intampla acest lucru, inseamna ca ceea ce publici este relevant pentru utilizator, de unde si puncte in plus din partea motoarelor de cautare.

Tot in Google Analytics poti vedea si numarul de pagini vizitate per sesiune.

Daca site-ul este relativ nou, este normal ca numarul de pagini vizitate sa fie redus. Insa, in timp este musai ca acesta sa creasca.

Concluzii

Indiferent daca platesti pentru servicii de SEO sau iti faci propria strategie, trebuie sa urmaresti rezultatele!

Doar asa vei putea sti daca munca ta este eficienta, si poate cel mai important te vei asigura ca nu pierzi timp si bani.
In functie de obiectivul tau de business si de domeniul de activitate, alege indicatorii KPI potriviti si urmareste frecvent cum evolueaza acestia.

Surse mentionate in ghidul SEO iAgency:

https://rankrain.com/seo-roi/ 
https://www.quicksprout.com/important-seo-metrics/ 
https://miromind.com/blog/how-to-measure-seo-results/ 
https://backlinko.com/hub/seo/seo-results 
https://searchengineland.com/12-most-important-seo-metrics-to-monitor-285190 
https://monitorbacklinks.com/blog/seo/measure-seo-performance 
https://cognitiveseo.com/blog/15516/measure-seo-efforts/ 
https://moz.com/beginners-guide-to-seo/measuring-and-tracking-success
https://searchengineland.com/now-know-googles-top-three-search-ranking-factors-245882 
https://topics.seomonitor.com/ 
https://neilpatel.com/ubersuggest/ 
https://www.rebootonline.com/blog/long-term-outgoing-link-experiment/ 
https://backlinko.com/search-engine-ranking 
https://support.google.com/webmasters/answer/183668?hl=en
https://support.google.com/webmasters/answer/6062598?hl=en&ref_topic=6061961 
https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/ 
https://www.ssllabs.com/ssltest/
https://gtmetrix.com/ 
https://search.google.com/test/mobile-friendly 
https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/ 
http://www.siteliner.com
https://www.demandgenreport.com/resources/reports/2019-content-preferences-survey-report
https://www.huffpost.com/entry/as-attention-spans-get-shorter-content-gets-shorter_b_5a57ae42e4b00a8c909f7f1e
https://moz.com/link-explorer
https://www.zelist.ro/bloguri 
https://sparktoro.com/blog/how-much-of-googles-search-traffic-is-left-for-anyone-but-themselves/ 
https://blog.monitorbacklinks.com/seo/sitewide-links-seo/ 
http://forum.seopedia.ro/bar-lobby/21293-investitie-intr-o-retea-de-bloguri.html 
https://www.semrush.com 
http://tools.seobook.com/firefox/rank-checker/ 
https://www.quicksprout.com/ranking-factors/ 
https://analytics.google.com/analytics/web/ 

Surse de inspiratie:

https://www.searchenginejournal.com/how-search-engines-crawl-index-everything-you-need-to-know/241855/#close
https://www.practicalecommerce.com/SEO-How-Search-Engines-Work
https://www.nibusinessinfo.co.uk/content/what-search-engine-and-how-do-they-work
https://www.youtube.com/watch?v=BNHR6IQJGZs
https://moz.com/beginners-guide-to-seo
https://support.google.com/webmasters/answer/7451184?hl=en
https://www.searchenginejournal.com/seo-guide/
https://blog.hubspot.com/marketing/seo
https://www.quicksprout.com/the-advanced-guide-to-seo/ 
https://neilpatel.com/what-is-seo/
https://backlinko.com/learn-seo-fast
https://www.wordstream.com/blog/ws/2015/04/30/seo-basics 
https://backlinko.com/learn-seo-fast#kwresearch
https://backlinko.com/commercial-intent
https://www.wordstream.com/blog/ws/2015/04/30/seo-basics#_Keyword_Research
https://yoast.com/keyword-research-ultimate-guide/
https://neilpatel.com/blog/keyword-research/
https://ahrefs.com/blog/keyword-research/
https://www.searchmetrics.com/glossary/on-page-optimization/
https://www.wordstream.com/blog/ws/2015/04/30/seo-basics#_On-Page_Optimization
https://backlinko.com/on-page-seo
https://www.searchenginejournal.com/on-page-optimization-a-complete-walkthrough/6746/
https://www.searchenginejournal.com/everything-need-know-page-seo/173577/
https://ahrefs.com/blog/on-page-seo/
https://www.woorank.com/en/blog/how-to-locate-a-sitemap-in-a-robots-txt-file
https://www.searchenginejournal.com/seo-friendly-pagination/275557/
https://moz.com/blog/seo-guide-to-google-webmaster-recommendations-for-pagination
https://www.contentkingapp.com/academy/pagination/
https://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/7430/what-is-a-301-redirect-and-why-should-you-care.aspx 
https://www.searchenginejournal.com/seo-friendly-pagination/275557/ 
https://www.woorank.com/en/blog/underscores-in-urls-why-are-they-not-recommended
https://support.google.com/webmasters/answer/76329?hl=en
https://www.link-assistant.com/news/technical-seo-guide.html
https://cognitiveseo.com/blog/17963/technical-seo-checklist/
https://webris.org/technical-seo-audit/
https://www.reliablesoft.net/technical-seo/
https://www.bigcommerce.com/ecommerce-answers/technical-seo/
https://raventools.com/blog/key-great-seo-content-writing/
https://moz.com/blog/write-for-seo-2018
https://www.wordstream.com/blog/ws/2012/01/17/seo-content-beginners-guide
https://neilpatel.com/blog/seo-copywriting-how-to-write-content-for-people-and-optimize-for-google-2/
https://backlinko.com/copywriting-guide
https://coschedule.com/blog/seo-copywriting/
https://www.copyblogger.com/seo-copywriting/
https://ahrefs.com/blog/seo-copywriting/
https://yoast.com/complete-guide-seo-copywriting/
https://moz.com/beginners-guide-to-seo/growing-popularity-and-links
https://backlinko.com/link-building
https://www.advancedwebranking.com/blog/11-powerful-link-building-techniques-to-gain-engagement/
https://www.redevolution.com/seo-link-building-techniques
https://mangools.com/blog/link-building-techniques-checklist/
https://www.linkresearchtools.com/case-studies/link-building-techniques/
https://www.searchenginejournal.com/link-building-basics/258833/#close

    https://www.high-endrolex.com/29

    https://www.high-endrolex.com/29