Subiectul momentului in SEO: ce poate si ce nu poate face ChatGPT?

19

ian

2023

Subiectul momentului in SEO: ce poate si ce nu poate face ChatGPT?

Daca lucrezi in marketing online, cu siguranta ai auzit in ultimele saptamani despre ChatGPT. Insa daca inca nu stii exact ce este, cum te poate ajuta si daca sa il privesti ca pe un "prieten" sau ca pe o "amenintare", acest articol este pentru tine! Tool-ul ChatGPT a fost prezentat in luna noiembrie a anului trecut de compania OpenAI, detinuta printre altii de Elon Musk, fiind un chatbot capabil sa participe activ la conversatii si sa raspunda la intrebari intr-o maniera foarte apropiata de cea umana. Prin tehnica de invatare supravegheata, bot-ul analizeaza cantitati uriase de date si poate face inclusiv predictii.

Popularitatea enorma de care se bucura ChatGPT se datoreaza faptului ca depaseste toate limitarile tehnologiilor bazate pe AI anterioare. In anumite situatii (si nu sunt putine!), bot-ul poate inlocui inteligenta umana, oferind nu numai raspunsuri predefinite la intrebari, ci si bazate pe conversatiile anterioare. In plus, poate "scrie" texte si chiar poezii, realiza cercetari si analize, impartasi sfaturi despre cum sa obtii mai mult trafic pe site, crea meta tag-uri, copy-uri pentru anunturi, inclusiv linii de cod. Cu alte cuvinte, aceasta unealta este uimitoare pentru editori, creatorii de continut si industria SEO, putand fi utilizata in strategia de marketing, insa... "cu un bob de sare" (si vom explica la finalul articolului de ce, din punctul nostru de vedere).


Cum poate fi utilizat ChatGPT pentru SEO?

1. Crearea de continut (mai mult sau mai putin) creativ. In primul rand, avand in vedere capacitatile sale amintite deja, ChatGPT poate fi folosit pentru generarea de text greu de deosebit, cel putin la o prima vedere, de cel creat de oameni. Iar cum un continut grozav, unic si relevant, este una dintre principalele strategii SEO pentru cresterea traficului organic si castigarea increderii utilizatorilor si a lui Google deopotriva, chatbot-ul se va dovedi foarte fructuos, mai ales din punct de vedere cantitativ.

Bot-ul nu va "uita" sa foloseasca expresiile si cuvintele cheie cele mai relevante, economisind astfel copywriterilor si content writerilor ore intregi in fiecare zi, pe care le-ar fi petrecut scriind respectivele articole de blog sau comunicate de presa. In plus, textele realizate de ChatGPT vor raspunde intru totul cerintelor utilizatorilor si motoarelor de cautare, ducand la imbunatatirea pozitiilor in SERP;

2. Identificarea de cuvinte cheie relevante. De asemenea, incepand de... acum, poti realiza research-uri de cuvinte cheie cu ajutorul noului "partener" in ale optimizarii SEO. Practic, tot ce trebuie sa faci este sa scrii cateva keyword-uri si sa ii ceri lui ChatGPT sa iti furnizeze o lista intreaga, cu alte cuvinte si expresii asociate. Avantajul, fata de tool-urile dedicate, pe langa faptul ca, in timp, vei mai avea nevoie de acestea doar pentru verificari suplimentare, este ca sugestiile provin tocmai din cele mai recente cautari, ceea ce asigura o relevanta deosebita. Iata un exemplu (este de asteptat ca, odata cu dezvoltarea sa, bot-ul sa isi perfectioneze inclusiv exprimarile in limba romana):



3. Verificarea corectitudinii textelor (gramatical si ortografic). Datorita software-ului GPT-3 inclus in dezvoltarea sa, chatbot-ul poate deveni inclusiv un "writing assistant". Urmand sugestiile si feedback-ul oferite de acesta, iti poti imbunatati calitatea si stilul scrisului (cel putin in limba engleza, deocamdata). In plus, ChatGPT va corecta in mod automat orice greseala gramaticala si de grafie;

4. Customer support bazat pe AI. Nu in ultimul rand, ChatGPT poate furniza customer support de calitate, avand marele avantaj ca... este non-stop. In plus, el va oferi fiecarui client un raspuns individualizat, asigurandu-se ca acestia primesc informatiile de care au nevoie, in timp util. Bazandu-se pe schimbul anterior de replici, bot-ul poate obtine date relevante despre nevoile si preferintele clientilor, ajustandu-si mesajele in concordanta. In mod logic, satisfactia acestora va creste, ceea ce inseamna, pe de-o parte, fidelizarea lor, iar, pe de alta parte, mai mult timp pentru marketeri sa se ocupe de restul task-urilor strategice.


Care sunt lipsurile ChatGPT (cel putin momentan)?

1. Continutul creat de ChatGPT poate fi identificat. Algoritmii Google au evoluat atat de mult incat, in prezent, pot detecta continutul creat de inteligenta artificiala, intrucat aceasta tehnologie este dezvoltata prin "expunerea" la zeci, poate chiar sute de mii de articole, site-uri si carti, pur si simplu reformuland informatiile "invatate" din ele. Problema este ca generarea de continut prin AI este interzisa de termenii si conditiile celui mai mare motor de cautare din lume, iar, daca vei fi "prins", cu siguranta pozitiile tale in SERP si proiectele tale de optimizare SEO vor avea de suferit.

Din acest punct de vedere, iti sugeram sa privesti ChatGPT drept un asistent ori adjuvant al resursei umane si nu drept un inlocuitor. Cu alte cuvinte, abilitatile sale pot fi combinate cu succes cu cele ale angajatilor (indiferent daca vorbim despre partea tehnica sau de creare continut), pentru economisirea de timp si cresterea eficientei;

2. Poate fi inexact si biased (partinitor). Nu trebuie neglijat faptul ca bot-ul poate furniza date eronate si subiective, bazate, in mod evident, pe materialele cu care a fost "antrenat" (in ciuda numarului lor urias, nu exista certitudini cu privire la acuratetea si obiectivitatea acestora). Daca utilizatorii la care ajung respectivele informatii le iau ca atare, pot aparea confuzii si interpretari gresite. Desi continutul generat prin AI este de cele mai multe ori bine scris, ii lipsesc profunzimea si punerea in perspectiva care l-ar face unic;

3. Nu stapaneste actualitatea. Nu in ultimul rand, merita mentionat faptul ca majoritatea surselor lui ChatGPT provin dinainte de anul 2021, ceea ce inseamna ca bot-ul nu prea poate fi folosit in mod eficient pentru crearea de continut de actualitate (spre exemplu, un articol de blog despre autobiografia Printului Harry, pentru o librarie online).


De ce ChatGPT nu se poate "bate" cu un senior copywriter (inca)?

Din postura de senior copywriter in cadrul iAgency.ro si cu peste 5.000 de comunicate de presa, advertoriale si articole de blog la activ, realizate pentru clientii nostri nationali si internationali, din domenii diverse (pharma si medical, HoReCa, turism, avocatura, sport, tehnologie etc.), consider ca ChatGPT nu poate rivaliza, cel putin in prezent, cu standardele impuse in cadrul agentiei noastre de marketing online, pentru realizarea continutului. Lasand la o parte aspectul in general "curat" si "corect" al articolelor generate prin aceasta metoda, ele au in acelasi timp un caracter prea "general", care poate fi exploatat mai degraba din punct de vedere cantitativ, decat calitativ.

In plus, limitarile, la propriu si la figurat, specifice inteligentei artificiale nu ii permit acestui tool sa realizeze conexiuni la nivelul la care este capabil un creier uman, "inzestrat" pe deasupra cu imaginatie, emotie, creativitate si logica. Astfel, pentru a raspunde la intrebarea de la inceputul articolului, subsemnatul, in calitate de autor, as vedea AI-ul mai degraba ca pe un "prieten" decat o "amenintare", intrucat ChatGPT nu poseda toate atributiile de care are nevoie in "fisa postului" un copywriter sau un content writer, insa poate inlesni anumite activitati.


Concluzie

In concluzie, ChatGPT este un instrument extrem de puternic de AI, care poate imita cu usurinta limbajul uman. Deoarece se bazeaza pe o cantitate uriasa de date, poate deveni extrem de util, raspunzand in mod interactiv la intrebari si furnizand informatii importante in cel mai scurt timp. Bot-ul influenteaza deja numeroase industrii, inclusiv SEO si marketing online, oferind noi oportunitati de crestere a eficacitatii. Asa cum am vazut deja, poate genera continut si raspunde la intrebari, angajand utilizatorii in conversatii cu plusvaloare.

Totusi, atunci cand vine vorba despre crearea de texte autentice, de inalta calitate, tool-ul nu se ridica (inca) la "standardele umane", putand returna date partinitoare ori discriminatorii, care se "traduc" prin dezinformare. Mai mult decat atat, know-how-ul sau este limitat in timp, pana la anul 2021, iar algoritmii Google pot detecta continutul creat de AI si il pot penaliza. Desi ChatGPT este ideal pentru sarcini non-cognitive, in ceea ce priveste rolurile de creatie ar trebui considerat mai degraba un asistent, nu un substitut al capacitatilor oamenilor.