Cum sa te bati cu marile branduri, din punct de vedere SEO?

01

apr

2022

Cum sa te bati cu marile branduri, din punct de vedere SEO?

Magazinul tau online vinde un produs sau un serviciu exceptional, cu potentiali cumparatori oriunde in Romania, insa strategia ta SEO se loveste de zid dupa zid? Desi site-ul nu are probleme tehnice, include cel mai bun continut de pe piata si ai dobandit si suficiente backlink-uri, tot nu reusesti sa convertesti cat ti-ai dori? Cel mai probabil, ti-ai ales o "batalie" gresita, pe o piata foarte competitiva: concurezi cu branduri uriase, care cheltuie de multi ani zeci sau chiar sute de mii de euro pe luna pe marketing - prin urmare, nu ai autoritatea necesara sa ii invingi. Este posibil, insa cu o strategie complet diferita: la fel ca David in duelul cu Goliat, ai nevoie de o "prastie" prin care sa surmontezi diferenta uriasa de resurse si notorietate. Iata ce trebuie sa stii, pas cu pas:

1. Marile branduri nu sunt perfecte. Ele au cel putin doua mari defecte: procesul decizional este lent, intrucat necesita numeroase aprobari pe verticala, iar strategiile SEO si de content marketing nu sunt neaparat unitare, tot din cauza numarului mare de parti implicate.

2. Ca jucator mic, ai numeroase avantaje. Poate ca nu dispui de un buget de marketing urias, nici de o echipa de specialisti in-house, insa ai numeroase avantaje de care trebuie sa profiti la maximum:

    • rapiditate si flexibilitate, intrucat o idee noua nu trebuie sa treaca prin nenumarate filtre de management, ci poate fi implementata in aceeasi zi; 
    • ambitie, deoarece nu ai nimic de pierdut, iar dorinta ta de a castiga batalia cu marile branduri este mult mai mare decat vice-versa; 
    • curaj, pentru ca nu ai nevoie de semnaturi pentru startul unei campanii, ceea ce inseamna ca le poti face mult mai "provocatoare".

3. Targheteaza long tail-uri neacoperite de competitie. Chiar si pe o piata cu o competitie puternica, poti gasi cuvinte cheie pe care sa rankezi cu oarecare usurinta. Vorbim despre long tail-uri care nu au fost inca "acoperite" de concurenta, adica de marile branduri. Foloseste un program de keyword research (precum Keyword Planner, Rank Tracker sau Ahrefs) si, de indata ce descoperi un astfel de keyword, creeaza continut in jurul sau. Urmareste performantele si, daca incepi sa vezi rezultate, insista! Exista chiar si o modalitate sa pui "monopol" pe astfel de long tail-uri: in cazul in care continutul tau este absolut impecabil din toate punctele de vedere (informatie, densitate, relevanta, prezentare etc.), va fi foarte dificil pentru competitori sa te intreaca in eventualitatea in care vor targeta si ei aceleasi expresii.



4. Nu te rezuma doar la piata din Romania. Pe piete pe care marile branduri nu sunt atat de bine reprezentate, se pleaca de la sanse egale, indiferent de marimea business-ului tau. In plus, ca jucator mic, poti patrunde mult mai usor pe o piata noua, fara atatea etape birocratice, si o poti parasi la fel de rapid, in caz ca lucrurile nu merg in directia dorita. Testeaza apele pe o piata accesibila, in care concurenta nu are o prezenta sporita, iar, daca exista potential, continua sa investesti!

De departe cel mai bun teritoriu pe care se poate extinde un business mic sau mijlociu din Romania il reprezinta Republica Moldova, principalul avantaj, pe langa apropierea geografica, fiind acela al limbii si valorilor comune. Mai ales ca multe din marile branduri internationale prezente la noi, intrucat suntem parte a UE, nu au o prezenta sporita si dincolo de granitele Uniunii. Pe o astfel de piata, cresterea poate fi fulminanta si, poate mai important, va trece neobservata, tot pentru ca nu este targetata de marile branduri (vezi punctul 3). Bineinteles, in ciuda similitudinilor dintre cele doua tari, nu trebuie sa vizezi exact aceleasi cuvinte cheie, ci sa tii cont de diferentele culturale, contextuale si de bugetul mai redus al vecinilor nostri.

5. Detaliile fac diferenta. Nu in ultimul rand, pentru a avea o sansa in "lupta" cu marile branduri, trebuie sa te asiguri ca armele tale, chiar daca nu sunt atat de puternice, functioneaza perfect:

    • actualizeaza-ti site-ul si oferta in permanenta; 
    • semnaleaza orice modificare pe contul de Google My Business; 
    • creeaza utilizatorului o experienta placuta pe site
    • ruleaza campanii PPC de scurta durata, pentru obtinerea de profit imediat; 
    • implementeaza schema markup pentru a ajuta motoarele de cautare sa ofere rezultate mai relevante; 
    • nu apela sub nicio forma la tehnici de black hat SEO (practici impotriva termenilor si serviciilor motoarelor de cautare); 
    • fidelizeaza-ti clientii si partenerii; 
    • fa eforturi constante de a-ti intelege publicul tinta; 
    • combina eforturile de optimizare on-page cu cele off-page.

In concluzie, ca jucator mic, ai o sansa sa te impui in fata marilor branduri, cu conditia sa iti alegi "bataliile" cu intelepciune. Profita la maximum de punctele tale forte si de slabiciunile competitorilor, pentru a-ti dezvolta business-ul rapid, sperand ca intr-o zi sa-i intreci. Concentreaza-te pe cuvinte cheie de rang secund, insa care convertesc foarte bine, nu te limita la piata din Romania si, mai ales, asigura-te ca totul functioneaza la parametrii optimi, pe toate palierele. Asta cu atat mai mult cu cat poti fi aproape sigur ca marile branduri nu pun prea mult pret pe unele detalii enumerate la punctul 5, bazandu-se tocmai pe autoritatea numelui lor. Insa uneori buturuga mica rastoarna carul mare, iar business-ul tau poate fi dovada vie in acest sens. Mult succes!