Totul despre keyword clustering si avantajele sale pentru SEO. PLUS: 6 tool-uri utile in 2024

21

mar

2024

Totul despre keyword clustering si avantajele sale pentru SEO. PLUS: 6 tool-uri utile in 2024

Keyword clustering reprezinta procesul de grupare a cuvintelor cheie cu intentii de cautare similare, pentru a le targheta pe cele mai importante dintre acestea intr-o singura pagina, in loc de pagini distincte.

Un exemplu de cluster („multime”, in limba romana, insa, pentru simplificare, vom folosi termenul din engleza) este cel format din urmatoarele keyword-uri: „cel mai bun prajitor de paine”, „cel mai bun aparat de prajit paine” si „prajitor de paine de top”. Dupa cum vezi, aceste cuvinte cheie pot fi considerate echivalente, iar intentia din spate este cea comerciala: utilizatorii vor sa vada clasamente, inainte de a se decide asupra modelului pe care doresc sa-l achizitioneze (nu este clar daca tranzactia va avea loc online sau offline).

Prin urmare, aceste cautari ar trebui sa-i duca spre un articol de blog de pe site-ul tau, informativ si exhaustiv (plin de fotografii, specificatii tehnice, demonstratii video etc.), nu catre o pagina de categorie sau produs!

Cum se realizeaza?

Manual, ar fi o munca sisifica sa realizezi procesul de keyword clustering, insa, din fericire, in 2024, diverse tool-uri si chiar AI-ul stau la dispozitia expertilor in SEO (vom reveni la acest subiect ceva mai tarziu). Astfel, pentru inceput, trebuie sa realizezi o lista de cuvinte cheie specifice domeniului site-ului pentru care lucrezi, pe care sa le introduci in tool-ul pe care il folosesti. Spre exemplu, daca vorbim despre un magazin online de aparate de cafea, lista ar putea contine termeni precum „cafea”, „espresso”, „cappuccino”, „french press” si „percolator” (cafetiera de mari dimensiuni).

Tool-ul va intocmi un raport de cuvinte cheie, grupate dupa criterii precum numarul de cautari, dificultatea de a ranka, intentia cautarii etc., care poate fi rafinat suplimentar. Spre exemplu, poti vedea keyword-urile cu o concurenta sau o dificultate scazuta (pe care ai sanse sa rankezi mai usor si mai rapid, fara a construi multe backlink-uri) sau autoritatea site-urilor care rankeaza printre primele rezultate (daca ele au o autoritate scazuta, este clar ca Google nu tine foarte mult cont de acest factor pentru cautarea respectiva si, prin urmare, vei putea ranka si cu o autoritate medie). De asemenea, poti selecta doar cuvintele cheie care includ anumiti termeni („cel mai bun”, „recenzie/pareri” etc.).

Pentru fiecare cluster, vei vedea volumul total de cautari, scorul de dificultate, potentialul de trafic etc. Prin urmare, desi vorbim despre o activitate automatizata si rezultate practic instantanee, partea dificila incepe in momentul in care, in calitate de expert SEO, va trebui sa alegi cuvintele cheie pentru o anumita pagina, in functie de situatia specifica si de strategia pentru respectivul site (keyword-uri cat mai scurte si cu un scor mare de dificultate, daca vorbim despre un brand in domeniu, sau long tail-uri cu un scor de dificultate mic, daca vorbim despre un magazin online nou sau aflat la inceput de drum etc.).



Un avantaj mai putin evident

Pe langa faptul ca procesul de keyword clustering te ajuta sa identifici imediat cuvintele cheie cele mai cautate sau cu cel mai mare potential de trafic, acesta are si un alt mare avantaj, adesea trecut cu vederea. Mai precis, asa cum spuneam si la inceput, te ajuta sa intelegi mai bine intentia de cautare, ceea ce iti permite sa creezi un continut mai bun, atat in paginile de categorie (produse/servicii), cat si in articolele de blog, intrucat vei acoperi mai in detaliu ceea ce isi doresc utilizatorii, ajungand sa rankezi mai sus in SERP.

Spre exemplu, din cluster-ul pentru „cel mai bun aparat de cafea”, face parte si cautarea „cel mai bun aparat de cafea pentru acasa”, ceea ce iti semnaleaza clar faptul ca utilizatorii vor sa gaseasca optiuni casnice, pentru uz propriu. La polul opus, cautarile au de obicei intentia clar specificata, spre exemplu „aparat cafea profesional”. Aceasta intelegere profunda iti va oferi un avantaj competitiv insemnat, intrucat vei reusi, practic, sa patrunzi in mintea utilizatorilor si sa raspunzi cat mai precis si multumitor la intrebarile lor.

Ce este term clustering?

Pe langa keyword clustering, trebuie sa stii ca exista si functia de term clustering, spre exemplu in Ahrefs, care iti permite sa grupezi cuvintele cheie nu dupa similaritatea cautarilor, ci dupa termenii adiacenti. Spre exemplu, multi dintre cei care cauta „hotel”, intr-un anumit oras sau statiune, adauga si termeni precum „langa”, „plaja”, „centru/central”, „aeroport” sau „jacuzzi”. Astfel, ei isi doresc sa gaseasca optiuni de cazare langa anumite obiective turistice, plaja ori aeroport sau cu anumite facilitati.

6 tool-uri pentru keyword clustering in 2024

Expertii de la SERanking au intocmit o lista cu 6 tool-uri utile pentru keyword clustering in 2024:

    • Keyword Grouping Tool, care foloseste rezultatele din SERP pentru a-ti furniza asistenta in procesul de optimizare on page;
    • Keyword Insights, un tool dedicat si exhaustiv, cu nenumarate optiuni de rafinare si personalizare;
    • Keyword Cupid, care se marketeaza drept singurul tool „impartial”, intrucat foloseste date exclusiv din Google SERP si „nu lasa loc de interpretari”;
    • ClusterAI, care sustine ca te ajuta sa economisesti „3 ani de munca in keyword research in doar cateva minute”;
    • ZenBrief, care se remarca printr-o interfata simpla si eleganta, fiind recomandat incepatorilor in domeniu;
    • Ahrefs, care are avantajul vechimii, notorietatii si al nenumaratelor functionalitati (printre care sus-numitul Term clustering).